Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Transport från Sulitjelma

Tänkte mig en höst tur från Kvikkjokk till norska byn Sulitjelma. Transport till Kvikkjokk - inga problem. Men från Sulitjelma? Någon med erfarenhet, tips eller råd var man kan hitta info.

Det går bussar därifrån till Fauske, tidtabell finns på http://www.nordlandsbuss.no/ Kolla noga, det går bara någon enstaka avgång per dag och det är olika tider olika veckodagar. Från Fauske kan man åka tåg till Oslo via Trondheim eller buss norrut till Narvik.

Sulis är ett ganska dött samhälle, gruvan är ju nedlagd sen början av 90-talet och det finns mycket tomma hus. I "centrum" kring kyrkan fanns i sommras ett café som var öppet några timmar varje vardag och en kiosk som var öppen på kvällen. Några hundra meter därifrån mot Fagerli finns en mataffär.

Går man kanske en kilometer åt andra hållet kommer man till byns hotell som var stängt när vi var där nu i sommar, det verkar inte vara så välbesökt så vill du bo där rekomenderar jag att du ringer och kollar att det är öppet. Åt andra hållet ska det finnas någon sorts camping/stugby också. För övrigt finns där ett antal minnesmonument över den nedlagda gruvan, en imponerande välutrustad lekplats och en vårdcentral.

Fråga gärna om du undrar något mer så kan jag kanske svara.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En van och jag gjorde en liknade vandring 2003 och da gick det bussar. Dessa passade dock inte sa bra med den dyra men vackra tagforbindelsen sa vi valde att ga. Fin vandring men 8 km tunnlar. Vet ej ifall det ar tillatet att ga men det gick bra for oss .

Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips