Trangias Gasbrännare vs andra Brännare.

Halloj.

Nu är det dags att kolla på en lite större,dvs för fler personer, lösning för matlagandet eftersom intresset för frilufsandet har smittat av sig till äldsta dottern.

Det jag behöver kunna göra är således att laga mat, alltså inte som i dag värma vatten till frystorkat eller enklare soppor och dyl.

Inom familjen finns ett Trangia, tror ett 27 och jag funderar på att skaffa en gasbrännare till detta.

Dock så undrar jag om det är mer effektivt med säg ett Optimus Vega och använda kastrullerna från Trangiat.

Med effektivt menar jag bränsleåtgång osv.

Har fram tills i dag använt mig av en Optimus Crux brännare med en 1l kastrull.

Vet att det finns trådar på ämnet men jag har inte blivit klok på att läsa dessa.

Tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning, Johan
 
Jag blev så nöjd med gasbrännare till mitt Trangia 25 att jag ska ta hål för gasslang på mitt T.27, vilket inte var tänkt från början. Mitt T-27 är av äldre modell och saknar hål för slang.

Glenn
 
Okej, det låter ju lovande.

Har du någon uppfattning om hur effekten är på Trangias brännare? Tänker som jämförelse med tex spindelbrännare.

Är även nyfiken på gasåtgången....
 
Jämför jag med mitt gamla gaskök utan vindskydd blev det en höjdare. Jag kan inte så mycket om effekten men missnöjd blir du inte.
 
Då blir det nog den vägen jag går.

Stabilare kök får man ju leta efter och med barn med i bilden så är ju Spritbrännare mera vansklig...
 
Har har båda varianterna och båda är bra, dock gillar jag mitt primus omnilite ti bäst. Men dock är detta mycket dyrare, men sjukt effektivt.

Trangias gasbrännare är bra och billig, men inte jätteeffektivt.
 
Hittade ett testa från 2004. Där står följande: "Spritbrännare ingår, men med denna blir koktiden 14 minuter. Gasolbrännare köps separat. Gasolbrännaren är svår att få på plats men kokar sedan upp vattnet snabbt med en koktid på 6,5 minuter."

Trots att testet är ganska gammalt så tror jag inte att, iaf gällande spritbrännaren, utvecklingen gått så mycket framåt. Dessutom så känns tiderna realistiska. Du halverar alltså koktiden med gasbrännaren. Om du dessutom inkluderar tiden det tar för att få bort den jäkla soten efter t-spriten så... Köpte själv en gasbrännare förra året och det är extremt skönt att slippa all sot!
 
Jag övergick till att köra gas i Trangia i slutet av 1980-talet, helnöjd. Först med den gamla gasbrännaren från EPI-gas, nu med den nya från Trangia (GB74) som har högre effekt. Av utseendet att dömma är det samma gasgrännare som sitter i Trangia GB74 som i det fristående Primus Easyfuel II, och skall vi gissa på effekt är den nog samma dvs max ca 3000W.

Jag kokar sällan bara vatten när jag är ute (förutom till varm dryck). Mat föredrar jag att "laga", dvs undviker inte maträtter som har en koktid på typiskt 5-10min (gröt, pastarätter, ris, couscous, bulgur, soppor, linser mm) varför jag värdesätter Trangiakökets (gasbrännare + det effektiva vindskydded och locket som "kapslar" in värmen kring kastrullen även vid mycket liten låga) effektivitet att småkoka och sjuda mat på mycket svag värme med mycket liten gasåtgång. Även om jag någon gång skulle ha en frystorkad portion med mig föredrar jag att koka ihop allt i kastrullen än att äta ur påsen;)
Har du ett gammalt kök utan färdigt uttag för slangen och ventilen i undre vindskyddet, fixar du det lätt själv. Ta upp ett kvadratiskt hål i det perforerade området av vindskyddet som är 4x4 hål stort. Använd ex en lövsåg först och sedan en fingradig fil för att grada av kanterna efter sågningen.

Priset på Trangia gasbrännare varierar ganska stort, men billigast är nog XXL med drygt 300kr (hemsidan verkar dock inte lista den idag, finns dock i butik). Har du flera Trangiakök i olika storlekar (T27=1l kastruller för 1-2 pers, T25=1,75l kastruller för 2-3 pers) behöver du ju bara en brännare som du flyttar mellan köken beroende på vilket du tar med dig ut.
 
ca 7 gram gas per 0.5 liter uppkok får du med trangia 27 och dess gasolbrännare i vindstilla miljö, ganska rejält dragigt så kan det gå upp till 10 gram per halvliter - vilket är vad dom flesta gasolbrännare som skruvas på tub eller spindelbrännare brukar starta med när det är helt vindstilla!

Du kommer nog att finna att trangia 27 med gasolbrännare hör till bland dom bränslesnålaste lösningarna av kökssystemen som inte använder kylflänsad gryta och man få elda bra mycket (mycket mer än en helgs matlagning) innan man sparat in så pass mycket bränsle att det motsvarar extravikten för en kylflänsad gryta i bränsle i jämförelse med trangias egna planbottnade gryta. Verkningsgraden på en trangia 27 med gasolbrännare är ca 50%

angående förbrukning mer noggrant så citerar jag ett gammalt inlägg jag gjorde för flera år sedan

" Lite mätningar:


Tragia 27 med gasolbrännare tog 4min 15sek att värma 501 gram vatten från 16 till 100 grader C under tragias stekpanna som lock med 50 kPa ( 0.5 Bar) gasoltryck i slangen och med gasförbrukning av 6-7 gram gasol. Varmaste punkten i gasflödet efter grytan i jämnhöjd med kanten på vindskyddet och 0.5 l kokande vatten: 310 grader.

Med 25 kPa (0.25 Bar övertryck ) gasoltryck tog det 5 min 15 sekunder för 502 gram vatten 17 grader starttemperatur att nå 100 grader under trangians 'lock' som ovan - är lite osäker men ser ut som att det drog 7-8 gram gasol (behöver ny våg då denna jag har nu ser ut att ha hysteres numera). varmaste punkten i gasflödet efter grytan i jämnhöjd med kanten på vindskyddet : 230 grader C

70 kPa (0.7 bar) gasoltryck på 17 grader 502 gram vatten tog 3 min 47sek för uppkok till 100 grader under lock och gasförbrukningen runt 7 gram. varmaste punkten i gasflödet efter grytan i jämnhöjd med kanten på vindskyddet: 400 grader C

100 kPa (1 bar) på 16 grader 501 gram vatten tog 3 minuter och 15 sek för uppkok under lock. Gasförbrukning ca 8 gram - notera att vid 1 bar är precis på gränsen att lågan tittar synligt fram över kanten på grytan om man tittar ned i övre vindskyddet i skugga/mörker - svår att se när det brinner rent men har man någon saltkorn eller lite smuts som färgar lågan i botten på kastrullen så syns det ganska tydligt. Varmaste punkten i gasflödet efter grytan i jämnhöjd med kanten på vindskyddet: 470 grader

Observera att max värme är ca i mitten i luftströmmen efter grytan, det är markant kallare efter vindskyddsytan och gryt-ytan.

---

Om man stöder trangias kokande gryta med vatten på förgasarröret i höjd och studerar lågan (utan överdelen monterad) - har man ca 1 cm svart från lågslut till grytkanten så ligger man runt 25 kPa i tryck. Vid 50 kPa så är lågslut nästan vid grytkanten minus 1-2 mm (svårbedömt...) vid 70 kPa så är lågslutet vid kanten på grytan och en antydans aning upphöjning precis i krönet. Vid 100 kPa så brinner lågan ca 1 cm upp efter krönet på grytkanten.

Lägsta gasförbrukningen verka ligga runt 0.5 - 0.7 kPa - under det så stiger det, över det så stiger det också - dock skall sägas att köksvågen verkade lite hystere-saktig och det kanske kommit in smulor eller liknande inuti den - får göra om det vid tillfälle.
"


Att koka 2 portioner ris efter instruktion på påsen med 20 minuters koktid tror jag drog 9 eller om det var 11 gram gasol (kommer inte ihåg längre) och första gången man provar detta så tror man knappt det är sant hur liten låga som behövs för att hålla igång kokningen under lock (locket är jätteviktig!) - i princip får man dra ned så att det börja 'puttrar' om brännaren - dvs. lågan nästan slocknar helt och sedan drar man upp så att det precis tystnar igen och om man lyfter grytan så ser man bara ett blåaktigt 'skinn' på brännarhuvudet - så lite behöver det brinna för att hålla igång kokningen,
 
Senast ändrad:
Har har båda varianterna och båda är bra, dock gillar jag mitt primus omnilite ti bäst. Men dock är detta mycket dyrare, men sjukt effektivt.

Trangias gasbrännare är bra och billig, men inte jätteeffektivt.

Vad använder du för bränsle och vilka kastruller till ditt Primus Omnilite TI?. Jag impulsköpte ett Primus Omnilite TI för ca 1 vecka sedan när det var 50 % rabatt på Usports som gått i konkurs.

Dom som i går köpte Trangias gasolbrännare (tillverkad av Primus?) när det var 70 % rabatt får väl anses ha gjort ett klipp, även om det var lång kö för att få betala.

Per
 
Vad använder du för bränsle och vilka kastruller till ditt Primus Omnilite TI?. Jag impulsköpte ett Primus Omnilite TI för ca 1 vecka sedan när det var 50 % rabatt på Usports som gått i konkurs.

Dom som i går köpte Trangias gasolbrännare (tillverkad av Primus?) när det var 70 % rabatt får väl anses ha gjort ett klipp, även om det var lång kö för att få betala.

Per

Jag brukar köra med vanlig gas, vilket funkar mycket bra. Använder Primus EtaPower pot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 9
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 34
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.