Trangia UL och Hard anodized?

Jag gillar Trangia med gastillsats och tänkte köpa mig ett större i den nya aliminiumlegeringen UL. Men hur bra/dålig är HA-versionen? Det finns bara en enstaka recension av HA i recensionsbanken och han sågade den pga fastbränd blåbärssoppa. Är det någon annan som har erfarenhet av HA? Är den värd de extra hundralapparna? Är det någon som har erfarenhet av både gamla Trangia och nya UL? Några kommentarer om detta?

Tacksam för en diskussion!
Mattias D

Jag skulle också gärna läsa lite användarrecensioner av både UL och UL HA. Som jag fattat det av viktangivelser på nätet väger UL och UL HA exakt lika mycket, och även vindskyddsdelarna är väl lättare än på de äldre trangiamodellerna? Hur pass mycket (ja förutom vad gäller vikten då förstås) skiljer sig UL jämfört med vanliga gamla aluminium, och hur är egentligen HA? Slitstyrka? Reptålighet? Värmeegenskaper? Det skulle vara kul om man kunde sammanställa en lista med vikter för alla olika nya och gamla delar till trangiaköken.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips