Tråd för klimatdebatt

Två frågor, du som har koll:
1. Var kommer syret in i trädens upptagande av koldioxid?
2. Hur ser du på tidsaspekten gällande trädens koldioxid- och syrgashantering?

Jag saknar någonting i din text om syre.

Förklara gärna. Tror fler än jag undrar.
Den kemiska formeln för koldioxid är CO2, dvs en kolatom och två syreatomer.
I fotosyntesen bildas glukos som har den kemiska formeln C6H12O6, dvs sex kolatomer, sex syreatomer och tolv väteatomer.

Så för att bilda en glukosmolekyl går det åt sex koldioxidmolekyler för att få ihop kolet.
Du behöver också tolv väteatomer. De tar vi från sex vattenmolekyler (H2O)
Så när glukosmolekylen är klar så blir det tolv syreatomer över, dvs sex syrgasmolekyler (O2)

Dvs 6 * CO2 + 6 * H2O = 1 * C6H12O6 + 6 * O2

Tidsaspekten... Hm, det var en stor och öppen fråga.

Det som spelar roll här (grovt förenklat) är ju den globala balansen mellan atmosfärisk koldioxid och kol bundet i organiska föreningar.
På tillräckligt lång sikt fixar jorden till det hela, med eller utan oss.
På tillräckligt kort sikt märker vi inga förändringar.

Den brännande frågan är om de förändringar som vi själva orsakar och kan styra över har tillräckligt stora konsekvenser på tillräckligt kort sikt för att vi behöver göra något.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.