Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält

Jag gör en ny tråd om detta, den gamla finns här, vet ej hur man flyttar trådar http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78045

Har i princip bestämt mig för att det blir vandraing från tossåsen till lunndörrarna, lunndörrspassagen och till lunndörrenstugan, har jag rätt i att det är 13 km en väg eller är jag helt ute och cyklar? Ska ha med mig en gubbe(make) två 8(9) åringar, tälta en natt vid lunndörrstugan för att sedan gå samma väg tillbaka. En topptur kanske blir av men tvivlar på det. Barnen är inte allt för tränade för fjällvandring. Vi har ett 4 p tält som vi ska få plats i med en mindre hund(har ytterrum på tältet till packningen). Stormkök, sovsäckar, liggunderlag, kläder mm ska med så blir tung packning.
Är leden till lunndörrstugan längre än 13 km kanske det räcker att vi slår läger i närheten av värmestugan som finns mitt i passet.

Jag svarar i denna tråd oxå då. Hoppas det är ok.

572x441_KartaJamtland-332x255.gif

Här ser du lite avstånd i jämtlandsfjällen. Det verkar vara 22 km från Tossåsen.
Från Vallbo är det ca 13 km men dit blir det lite långt att åka från Vemdalen.

Ett annat tips kanske är att åka till Kläppen / Ljungdalen och gå till Helags och tälta där?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
När ni ändå har tält kanske det inte behövs några fasta planer? Gå som det känns bäst för dagen och slå läger på den plats ni blir förtjusta i.

Det är nog häftigt att göra en övernattning inne i passet. Väldigt fint och tacksam terräng och de yngre kan nog tycka att det är häftigt. Lunndörrsstugan är visserligen fin även den och vid tjärnen innan stugan finns fina tältplatser.

Jag tror att ett tramp mellan Tossåsen och passet i Lunndörren ger mer än att trampa från Vallbo till Lunndörrsstugorna. Bifogare en liten bild från platsen alldeles innan passets vindskydd.

Detta är ett fint ställe...

Mvh Pzon ..

Bilagor

• lunndörren.jpg
    lunndörren.jpg
    42.5 KB · Visningar: 1,890

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips