torrdräktssnack - i år igen...

ok! För min del lutar det nog ändå åt en Typhoon från wetsuitoutlet - andastyg med svårslaget pris. Ska kolla så att måtten passar mig bara. Reed har ju trevligheten att sy upp måttbeställda dräkter utan extra pristillägg.

Tack för alla tips!

/micke
 
kajakmicke; sa:
ok! För min del lutar det nog ändå åt en Typhoon från wetsuitoutlet - andastyg med svårslaget pris. Ska kolla så att måtten passar mig bara. Reed har ju trevligheten att sy upp måttbeställda dräkter utan extra pristillägg.

Tack för alla tips!

/micke

Beställde du någon ?
Jag skickade efter en 05/09/2007 men dom har inte skickat något ännu.

"Order History

05/09/2007 Processing
05/10/2007 Packing"
 
Iguanodon; sa:
Beställde du någon ?
Jag skickade efter en 05/09/2007 men dom har inte skickat något ännu.

"Order History

05/09/2007 Processing
05/10/2007 Packing"

Näe, har inte kommit loss än. Väntar på bättre ekonomi, förhoppningsvis efter sommaren :-] Hoppas din dräkt dyker upp, och berätta gärna hur den funkar!

/micke
 
Tja, jag köpte en Gul, torris, mycket beroende för att jag fick tips om ett bra ställe med bra priser.
Köpte den i slutet på November vill jag minnas , så jag har provat under lite olika förhållanden. En svindyr är väl bättre på att andas och så där , men jag tycker den har funkat jättebra .
Det viktigaste är att jag känner mig så härligt trygg i den vid tveksamma väderförhållanden, anledningen att jag kom till skott var ju en vurpa med alldeles för kallt vatten, alldeles för långt från land och i alldeles för blåsigt snöglopp. Den gången gick det bra.För övrigt är det rätt fränt att ta ett bad när det är snö på stranden, känns lite konstigt
 
Jodå, jag köpte min Typhoon Racer-dräkt till slut, det något töntiga namnet till trots :)

Den har funkat till belåtenhet. Inte minst eftersom jag tror jag betalade 2700:- inklusive frakt. Mer än så hade jag inte haft råd att betala, så det fanns inte riktigt något alternativ. Nu paddlar jag sällan utan min sparkdräkt. Det bästa av allt är att kunna paddla året runt, det vågade jag inte innan. Dräkten andas bra och är helt tät. Enda nackdelarna är att ett justeringsresår/-spänne ofta skaver i vekryggen (mot ryggstödet), och att den inte har kisslucka. Den vanliga dragkedjan går tillräckligt långt ner för att man ska slippa ta av sig dräkten, men det hade varit enklare att kunna behålla flytvästen på också.

Lagom tills muddarna är utslitna (känns som att de nog är det snart) tänkte jag byta till tuiliq. Torrdräkten har gjort att jag kunnat rollträna länge, mycket och året runt. Nu hoppas jag på att en tuiliq är ännu mer komfortabel och tätar bättre runt mage/sarg än torrdräkt + kapell.
 
Lagom tills muddarna är utslitna (känns som att de nog är det snart) tänkte jag byta till tuiliq. Torrdräkten har gjort att jag kunnat rollträna länge, mycket och året runt. Nu hoppas jag på att en tuiliq är ännu mer komfortabel och tätar bättre runt mage/sarg än torrdräkt + kapell.

Tuiliq fungerar säkert bra tills den dagen man tvingas till en wet-exit. Är det då kallt i vattnet så ligger man mycket risigt till. Samma sak gäller poogisar som sitter kvar på paddeln om man går runt. I det läget är det viktigt att behålla rörligheten i fingrar och ben om man måste simma en stund och fixa i ordning prylarna. Är man då "oklädd" så tappar man fort kroppstemperatur och stelnar till.

Har man torrdräkt så gör det ju inget och det läcker in några dl vatten under kapellet ;-)
 
Tuiliq fungerar säkert bra tills den dagen man tvingas till en wet-exit. Är det då kallt i vattnet så ligger man mycket risigt till. Samma sak gäller poogisar som sitter kvar på paddeln om man går runt. I det läget är det viktigt att behålla rörligheten i fingrar och ben om man måste simma en stund och fixa i ordning prylarna. Är man då "oklädd" så tappar man fort kroppstemperatur och stelnar till.

Har man torrdräkt så gör det ju inget och det läcker in några dl vatten under kapellet ;-)

Paddlat ett par gånger i 2-gradigt. Torrdräkten fungerar bra, inget problem. Men handskar är lite svårare. Vad har du för råd där?

--- Mats ---
 
Har man torrdräkt så gör det ju inget och det läcker in några dl vatten under kapellet ;-)

Nä, men rollar man länge och många gånger, och inte är så säker på handrollar och sånt än, så ställer de där decilitrarna till det ;-)

Sedan tänker jag mig att jag har en tillräckligt säker roll för att inte behöva göra wet exit vintertid, åtminstone om jag inte tar några onödigt dumma risker. Hm, är det naivt? Tänkte även säkra upp med hyfsat täta byxor, förstås...
 
Nä, men rollar man länge och många gånger, och inte är så säker på handrollar och sånt än, så ställer de där decilitrarna till det ;-)

Sedan tänker jag mig att jag har en tillräckligt säker roll för att inte behöva göra wet exit vintertid, åtminstone om jag inte tar några onödigt dumma risker. Hm, är det naivt? Tänkte även säkra upp med hyfsat täta byxor, förstås...

Jag brukar paddla i torrdräkt, men sommartid går jag över till torrbyxor (utan inbyggda sockar) samt tröja. Från det, och rollande, kan jag konstatera att byxor inte är täta.

Har du socka på byxan så slipper du att det kommer in vatten underifrån. Å andra sidan, då kan du också få vattenfyllda byxor där vattnet inte rinner ut.

Vad jag märkt är att efter en roll, då kommer det sakta in vatten från tröjan (som blev blöt när jag var under) innanför byxorna (ren fukttransport som händer när jag sitter upp igen). Det borde riskera att hända dig i en tuiliq om du tvingas till wet exit, för rimligen har du någon öppning mellan tuiliq och byxan.

Vid fötterna, om jag gör en wet exit, kommer det också in vatten, mest troligt för att trycket blir rätt kraftigt vid neoprenen vid fötterna. Det går inte snabbt, men in kommer det.

--- Mats ---
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.