Torrdräkt, vilken?

Blev en tur till Stockholm igår och inhandlade två Peak UK - Adventurer One Piece hos kajakevent. Fick ge 3700 på rean. De har ingen riktig halstätning, men jag tycker att det är en helt ok kompromiss. Det som gjorde att vi köpte dem var det enkla sättet att få dom av och på, plus att man kan vädra i halsen.

Provbadade igårkväll. Efter 5 min i vattnet och ett antal huvuddopp hade jag en blöt fläck som en haklapp på understället. Helt ok.

jag köpte för ett par år sedan kokatat tectour anorak och whirlpool bibs från "rei" i USA. (dollarn var billig då), jacka och byxor rullas ihop i midjan. jag har aldrig badat längre än 5min och inte provat dyka, men jag kan säga att byxor och jacka är i det närmast 100% tätt om man inte slarvar med rullningen. tropos materialet andas helt ok, teoretiskt sämre än goretex, men i praktiken tillräckligt bra. finns at beställa med kisslucka. halsen tätar med neopren och är den svaga länken, kan läcka lite droppar där. hals och fötter med latex = 100% tätt. jag oftast med reed transpire fleece under, kanonbra. fördelen med whirlpoolbyxorna tycker jag är att jag kan kombinera den med tex reed aquatherm top med lång eller kort ärm. perfekt när man kör surfski och vill vara varm om ben och bak.
jag kan varmt rekommendera kokatat kombinationen

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips