Torr Sittbrunn

Till alla som påstår att ni kan ha torr sittbrunn efter en dags paddling,hur gör ni?Har nästan alltid ett par dl vatten (minst)i sittbrunnen +blöta byxor
 
Tricket är framförallt att inte ta med en massa vatten när man kliver i kajaken och att ha et kapell som håller tätt. Det sistnämnda är enklare att fixa än det förstnämnda. Det är lätt hänt att man råkar skvätta i litet vatten med foten eller paddeln men det går. Om man fokuserar på det så kan man bli riktigt duktig.
För egen del slarvar jag ofta men det beror till stor del på att jag ofta har kläder som tål visst vattenskvalp. och därmed kan prioritera andra saker. Huvudproblemet för mig brukar annars vara att jag inte alltid stänger eventuella vattenbehållare/vattenflaskor i sittbrunnen ordentligt... :-/
 
Tänk också på att man svettas duktigt under en dags paddling vilket också ger ett bidrag på säkert ett par deciliter. Den transpiration som sker under kapellet i sittbrunnen har ju svårt att ventileras bort.

/Stefan
 
Kondens

Det största problemet när man paddlar tycker jag är all kondens som bildas. Ett helt tätt kapell är kanske inte lösningen... Någon som har provat kapell i Gore-tex eler liknande?
 
Point 65

I helgen var jag ute och paddla och vi hade problem med en Point 65:a med ett neopren kapell som inte höll tätt då det kom lite vågor som slog över. Några tips vad man göra ??

Några särskilda probelm med Point

/Magnus
 
Re: Kondens

Havskatten; sa:
Det största problemet när man paddlar tycker jag är all kondens som bildas. Ett helt tätt kapell är kanske inte lösningen... Någon som har provat kapell i Gore-tex eler liknande?

Det mesta av vattenångan från transpiration kondenseras mot insidan av skrovet eftersom vattnet oftast är kallare än luften och jag tror knappast att Gore-texkapell då är lösningen. När det inte går så mycket vågor brukar jag hasa ner struten på kapellet så att det blir en stor glipa så luften kan cirkulera. Det är det bästa jag provat hitills, jag tror man får leva med kondens dock.

/Stefan
 
Lite kondens måste man leva med, men då talar vi inte om decilitrar med svett som skvalpar runt i kanoten. Troligtvis håller inte kapellet tätt runt sittbrunnssargen eller så läcker sömmarna/väven. Paddlar man en kanot med liten sittbrunn, kan man köra utan kapell då vädret tillåter. Det mesta av vattenstänket hamnar på däcket.

Neoprenkapell måste sitta tajt för att hålla tätt. Då neoprenkapellens sömmar är limmade och sydda kant i kant, kan dessa börja läcka av ålderssvagehet eller kvalitétsbrister.
 
Ej kondens

Vi hade problem vid överfarten mot Norrpada att vågorna slog över och att kapellet inte sitter tight på just Pointen och släpper in vatten. På en Artisan vi hade funka det bra...

Min tanke var om andra haft problem med just Point 65 och få kappellen sitta tight och om det finns någon lösning..

/Magnus
 
Vid den här tiden på året (varmt), så behövs sällan kapellet. Lite vatten som skvätter in brukar torka rätt snabbt eller få tillräcklig temperatur för att det inte spelar så stor roll om byxorna är lite blöta.

Är det nu så mycket skvätt att kapellet ändå behövs, så stoppa in något innanför kanten så att det blir lite ventilation.
 
Svar till magnus:

man måste välja ett neoprenkapell som är avsett för sittbrunnsstorleken. Är kapellet för stort blir det glipor. Ett neoprenkapell är svårare att få på plats än ett galonkapell, då neoprenet skall töjas ut så att det ligger dikt mot sargkanten + att resårbandet är kraftigare.
Ni får nog köpa ett kapell som passar sittbrunnen, då det är svårt att sy i neopren.
 
Jag har en Point och har testat ett flertal olika kapell genom åren, utan att hitta nåt som håller tätt vid översköljande sidsjö eller vid rollning. Den främsta orsaken till att det läcker in är att sittbrunnssargen är för "grund" precis vid höfterna och kapellet inte kommer runt och under sargkanten riktigt. Detta gäller neoprenkapell i första hand som har en tjockare elstisk snodd än tygkapell. Men neoprenkapell vill man ju ha så ett Palm Quaser Extreme tycker jag har funkat bäst på min Point.

Ett annat problem (som inte bara gäller Point) är att kanterna på sittbrunnen är för raka och kapellet inte därför spänns ut på samma sätt som det hade gjort om det varit en svag rundning längs hela sittbrunnen.

Jag har testat att klämma på en list runt den vassa sargkanten för att få kapellet att sitta bättre. Listen (som egentligen används för att täta båtluckor tror jag) finns att köpa hos Svima eller båttillbehörsaffärer. Listen funkar väl sådär halvbra, men den minskar nog slitaget på kapellet i allafall.

Flytande latex kan man visst pensla på sargkanten också för att få bättre tätning mot kapellet.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.