Torneälv ?

Hej Niklas
Pga ( tack vare ? ) nytt jobb så får nog det hela avvakta, då min semester i sommar blir minimal.
Men absolut, visst kommer jag att försöka genomföra det hela, förhppningsvis nästa sommar.
Men det finns ju SÅ mycket kul man vill göra så det kanske tar ytterligare nån sommar innan det blir av =)

Allt Gott //
Matte
 
Genomfördes planerna?

Hej.
Jag vill bara veta om du genomförde din planerade paddling av Torne älv.
- Kanothyra
- Erfarenheter
- Nattplatser.
- Dagbok

Mvh/ Mats Lindquist
 
Jag paddlade Torne älv från Jukkasjärvi till Junosuando (stavning?) för ungefär 20 år sen. Har alltså inte erfarenhet av hela sträckan Torneträsk-Haparanda. Hade planer på att göra hela sträckan Torneträsk-Haparanda för länge sen, enligt beskrivningarna ska det vara fullt möjligt.

Vi var ett gäng som inte hade nån erfarenhet av forspaddling alls. Vi började med en 2 dagars kurs ledd av Henrik Taube, tror han fortfarande håller på, går väl i så fall att kolla med Kiruna Turism. Sen drog vi iväg nerför Torneälv i ungefär en vecka. Vi bar/tågade förbi en klass V fors, annars paddlade vi alla forsar om jag minns rätt. Nödvändigt att reka innan alla klass 4-5 forsar, även klass 3. Svårigheten varierar med vattenståndet.

Det torde knappast vara nödvändigt med alltför många lyft, ofta när det står lyft så går det bra att tåga istället

Jag har en färdbeskrivning för Torne älv utgiven av Kiruna Långfärdspaddlare, kanske går det att få tag på via Kiruna Turism.
Hej Olle.
Jeg tænker at prøve samme tur som dig ... Er du stadig på dette login? Och vil du kanske hjælpe mig med info? Vh Jesper
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.