Torka köttgryta?

Vi har en massa ytterfilé, tror jag att det är, av gris som blev över från studentmottagningens catering. Skivad, redan tillagad och milt kryddad. Fick en idé om att skära i ytterligare tunnare skivor och göra en gräddsås till och torka. Inte för fet sås, matlagningsgrädde snarare än vispdito, lite redning, salt o peppar, typ. Sedan torka på en plåt i ugn.

Men, är det en bra idé egentligen? Blir såsen bara ett fett kladdigt gegg om man försöker torka, också helt kött till det, som i sig kan vara lite knepigt, även om tänkte skära i fina skivor.

HasseQ

Temp. avstängd
Skär köttet i tunna småbitar och prova. Min egen erfarenhet är att kött blir ganska hårt efter torkning. När man skall laga till det sen så lägg det i vatten i 1h, stek sen med kryddor och lite mer grädde / soja / el dyl.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Gjorde grytan. Blev god, men inget att torka. Gjorde en test, ställde in en liten skvätt i ugnen. Gick inte att torka såsen, blev bara kladd.

HasseQ

Temp. avstängd
Jag har provat liknande, med kyckling. Du måste torka i 60-70 grader i 10h el mer. Lite öppen ugnslucka för att ventilera. Funkade för mig.
Sprid ut det tunt, och rör om några gånger.

Senast ändrad:
Bättre med varluft då inst på 4-50 gr finns en rek gräns som jag ej kommer ihåg nu för maximal hållbarhet så tunt som möjligt,rör om med jämna mellanrum och börjar bli klart när du kan bryta sönder bitar med fingrarna och det är torrt i mitten.
Bäst resultat med magert kött som kyckling,älg osv.
Har man ej varmluft skaffa en torkmaskin eller räkna med betydligt längre torktid än med varmluft som kan gå på 3-5 h 10 kan nog gälla för konvetionell ugn.

Problemet var nog inte i första hand köttet. Torka gräddsås, där fetthalten i såsen är ca 10-15 %. Sedan torkar man bort vattnet, så blir fetthalten i det som blir kvar uppåt 80-90 %. Rent feltänk av mig, eller kalla det stor optimism att ens försöka.

I ditt ställe skulle jag ta med professionellt torkad grädde och de kryddor, redning, ev. torkad lök eller annat du vill ha med i såsen, och blanda till/återvattna din gräddsås vid resp. matlagningstillfälle ute. Beroende på vad du vill ha i, kanske man kan blanda gräddpulvret och blanda allt annat torrt redan hemma (avråder dock från vitlökspulver :poop:, har själv alltid med färska klyftor). Fast det håller sig kanske fräschare utan fler än nödvändiga luft- och fuktutsatta ompackningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips