Tore Abrahamsson

Tore Abrahamsson skrev bland annat två mycket bra böcker om Kebnekaise-massivet (en väldigt bra handbok och en foliant för läsning i läsfåtöljen framför brasan), men han skrev även om andra fjäll och bergsmassiv i Sverige (t.ex. Vindelfjällen) och annorstädes (t.ex. Himalaya).

Abrahamssons Kebnekaiseböcker slår mig ibland som något mer självupplevda än Grundstens ibland ganska torra turbeskrivningar. Abrahamsssons prosa är dessutom mer poetisk än Grundstens. Det är kanske det som skapar det självupplevda intrycket.

Jag läser med sorg och saknad i Svenska Fjällklubbens tidning Fjället att Tore Abrahamsson har avlidit.
För mig i den äldre generationen fjällvandrare var Tore Abrahamsson den främste inspiratören med sina fjällskildringar. I den poetiska boken Kebnekaise fick han oss att söka alternativa upplevelser i Kebnekaise under flera årstider. Med boken Okända Fjäll inspirerade han oss att uppleva sällan besökta trakter i vår fjällvärld. Hans vetenskapliga framtoning finner man i böckerna Drömmar av silver och Axel Hamberg och Sarek.
Till sist ytterligare ett citat från sista kapitlet i hans mästerverk Fjällvärld - tidlöshet och trygghet:
"Någonstans är den blåa himlen fri, och någonstans är ett avsked som ett glädjefyllt möte".

Må frid råda över Tore Abrahamssons minne.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som sjuttiotalist så var det med "Detta är..." som jag vandrade runt. Hade ofta en i benfickan, med kartan. Otroligt bra böcker och välskrivna. Har även uppskattat hans andra böcker och tycker han var en väldigt bra skribent.

Hans stuga , tex Singi, är en fin stuga som tar fasta i umgänget istället för de korridorer med stängda dörrar sen började uppföra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips