Toppventil vs absidventil eller både och..

Vi upptäckte ifjol höst efter några vindstilla nätter,att mitt Stalon med två stora absidventiler var rättså fuktigt på insidan yttertält.
Min kompis Niak(kupoltält med toppventil)var i stort sätt torrt.Vi kom fram till att det kunde bero på bättre skorstenseffeckt i ett tält med toppventil eller möjligen mera markfukt i ett tält med stora absider.Har sett att HB börjat sätta in högt placerade ventiler på sina nya tält ex NalloGT och Akto.
Någon med liknande erfarenheter?

Jag har ett Tarra med toppventil och har stora problem med fukt på insidan av yttertältet, problem som jag aldrig hade i mitt gamla Keron tält.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ventilation består ju alltid av två (eller t.o.m. tre) delar:

1. Tilluft
2. Frånluft
3. Luftflödet i utrymmet

Om nån av dem inte är tillräcklig så får man dålig ventilation. I hus sätter man normalt tilluften långt ner på en vägg och frånluften högt upp på motsatta väggen för att få ett ordentligt flöde genom rummet (punkt 3). Vem som helst som försökt vädra ett rum svalt en sommarkväll vet att det räcker inte med att man har ett fönster öppet, man måste få korsdrag för att få nån effekt.

Både och

ROL; sa:
Vi upptäckte ifjol höst efter några vindstilla nätter,att mitt Stalon med två stora absidventiler var rättså fuktigt på insidan yttertält.
Min kompis Niak(kupoltält med toppventil)var i stort sätt torrt.Vi kom fram till att det kunde bero på bättre skorstenseffeckt i ett tält med toppventil eller möjligen mera markfukt i ett tält med stora absider.Har sett att HB börjat sätta in högt placerade ventiler på sina nya tält ex NalloGT och Akto.
Någon med liknande erfarenheter?

Jag har ett Tarra med takventil och två absider. Normalt har man en springa öppen i varje absid och öppen takventil. Med dessa öppningar blir ventilationen markant bättre än på mitt gamla Nammatj med bara två öppningar.

J

Där ser man,olika erfarenheter av samma tältmodeller..

Vi kom också fram till att ett tält med toppventil,där man släpper in luft längst ner och ut ur ventilen,fungerar bättre iaf vindstilla nätter.

Även om det här inte kan ses som någon vetenskaplig test,så var skillnaden så pass stor att vi la märke till den.Jag blev tex ett par gånger tvungen att sätta upp mitt tält dagtid för att tork ur det.

Nåja,jag byter ändå inte bort mitt rymliga Stalon mot ett trångt kupoltält. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips