toppturer i Ahkkamassivet

Hej!

I sommar har jag bland annat tänkt bestiga de två 2000 m-topparna i Ahkka. Men efter en titt på fjällkartan (Lantmäteriet BD10) så blir jag lite konfys. Stortoppen är utmärkt på kartan, men Nordvästtoppen blir jag inte klok på var den ligger. Så om någon sitter på en mer detaljerad karta, typ den 1:50 000 som finns för Kebnekaisemassivet, skulle det vara till stor hjälp.

Blir det bäst att knalla upp (för det är det det handlar om för min del - solo, lätt packning för dagstur, ingen klätterutrustning) från norr eller söder? Jag har tält och tänker slå läger vid bergets fot.

mvh Filip

Alltså, det är inte direkt en fristående topp utan det som skiljer stortoppen och nv-toppen är endast ett hak i kammen. Bilden nedan är tagen från Stortoppen i nordlig riktning och den lilla vita snötoppen på andra sidan är NV-toppen. Beroende på vilken skala man änvänder kvalificeras denna som en egen topp. Det är cirkus 20-30 höjdmeter skulle jag tippa till sadeln mellan topparna...

1c0e6aa7551f0ea543b1318cfb7c0d33.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
angreppsvägar?

Tack så mycket för det fina svaret, väldigt informativt. Men jag behöver fortfarande lite mer hjälp med val av angreppsväg.

Som jag tolkar kartan finns det fyra varianter på att ta sig upp: antingen från norr eller söder via Borgtoppen, eller från norr eller öster via förtoppen mellan Stortoppen och toppen 1676. En av fördelarna med att komma norrifrån borde vara att man passerar haket bara en gång. Synpunkter?

mvh Filip

Den vanligaste vägen till toppen är norrifrån, upp via bäckravinen, upp på ryggen framför topp1676, passera Nordvästtoppen, scrambla dig över haket till Stortoppen. Ner går du enklast samma väg, då "slipper" du borgtoppen och glaciär.

Jag rekommenderar ruten från söder. Jag besteg mellan två namnlösa glaciärer upp. Den västra av dem ligger nedan Borgtoppen.

Från söder måste man stiga upp bara 1000 meter. Om man inte vill gå till nordvästtoppen, måste man inte gå över "haket".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips