toppturer i Ahkkamassivet

Hej!

I sommar har jag bland annat tänkt bestiga de två 2000 m-topparna i Ahkka. Men efter en titt på fjällkartan (Lantmäteriet BD10) så blir jag lite konfys. Stortoppen är utmärkt på kartan, men Nordvästtoppen blir jag inte klok på var den ligger. Så om någon sitter på en mer detaljerad karta, typ den 1:50 000 som finns för Kebnekaisemassivet, skulle det vara till stor hjälp.

Blir det bäst att knalla upp (för det är det det handlar om för min del - solo, lätt packning för dagstur, ingen klätterutrustning) från norr eller söder? Jag har tält och tänker slå läger vid bergets fot.

mvh Filip
 
Alltså, det är inte direkt en fristående topp utan det som skiljer stortoppen och nv-toppen är endast ett hak i kammen. Bilden nedan är tagen från Stortoppen i nordlig riktning och den lilla vita snötoppen på andra sidan är NV-toppen. Beroende på vilken skala man änvänder kvalificeras denna som en egen topp. Det är cirkus 20-30 höjdmeter skulle jag tippa till sadeln mellan topparna...

1c0e6aa7551f0ea543b1318cfb7c0d33.jpg
 
angreppsvägar?

Tack så mycket för det fina svaret, väldigt informativt. Men jag behöver fortfarande lite mer hjälp med val av angreppsväg.

Som jag tolkar kartan finns det fyra varianter på att ta sig upp: antingen från norr eller söder via Borgtoppen, eller från norr eller öster via förtoppen mellan Stortoppen och toppen 1676. En av fördelarna med att komma norrifrån borde vara att man passerar haket bara en gång. Synpunkter?

mvh Filip
 
Den vanligaste vägen till toppen är norrifrån, upp via bäckravinen, upp på ryggen framför topp1676, passera Nordvästtoppen, scrambla dig över haket till Stortoppen. Ner går du enklast samma väg, då "slipper" du borgtoppen och glaciär.
 
Jag rekommenderar ruten från söder. Jag besteg mellan två namnlösa glaciärer upp. Den västra av dem ligger nedan Borgtoppen.

Från söder måste man stiga upp bara 1000 meter. Om man inte vill gå till nordvästtoppen, måste man inte gå över "haket".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Keep_walking Fjällnära skogsområde med toppturer Fjällvandring 6
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
niklas.horno toppturer och vandring Fjällvandring 0
camlun Önskar tips på toppturer Fjällvandring 0
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
Gibbeach Lämna packningen vid toppturer Fjällvandring 16
Mäki91 Toppturer i Sarek Fjällvandring 4
kjpil Vandringssällskap med toppturer i Sarek 2011 Fjällvandring 14
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2
patrikno Toppturer i Sarek? Fjällvandring 9
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
bjonil Toppturer utan klätterutrustning? Fjällvandring 5
Instr Vandring/toppturer på Lofoten Fjällvandring 2
mano60 Toppturer kring sarek Fjällvandring 0
Mathew Fjällvandringstips med toppturer Fjällvandring 5
brasky Toppturer runt Kebnekaise Fjällvandring 8
maxen KEBNEKAISE TOPPTURER Fjällvandring 11
petvin Toppturer i Sarek vintertid Fjällvandring 0
Strykarräven När toppturer i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 8
Jokk Toppturer i Norge Fjällvandring 0
nidob49 Inga guidade toppturer i Giebmegaisi (Kebnekaise) Fjällvandring 1
madir Toppturer i Mårmamassivet Fjällvandring 0
Åke L Toppturer från Kaskasavagge Fjällvandring 1
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
MikaelPerrin Ahkkamassivet runt Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.