Topptur Gisuris

Hej! Tänkte vandra Treparksmötet i sommar och även gå upp för Gisuris. Jag har läst att det går, men hittar inte någon beskrivning någonstans. Finns det någon led? Om inte, ungefär hur gör man/från vilken sida? Hur svårt är det?

Har inte varit uppe själv men "åsen" rakt väster om toppen skulle jag tro är bäst. För några år sedan berättade kvinnan som jobbade i Kisurisstugorna att hon ibland företog sig nattliga vandringar till toppen. Mao tror jag att man fixar det om man har normal fysik.
Ta med något att fylla på energi med och förstärkningsplagg.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Under fjällturen 2019 ville vi inte riktigt lämna vildmarken utan beslöt oss för att ta en sista natt med utsikt innan vi kom ner till Kisurisstugan. Vi kom sydost ifrån och knoppade på finfina smörblommeängar inte överdrivet långt från toppen och glaciären (blå markering). Vi var aldrig upp men såg gott och väl nåbart ut även från det hållet. På väg ner igen morgonen efter så gick det fabulöst att knata längs med jokken som löper från glaciären och ner. På grund av dess strida flöden om vårarna så håller den videsnåret borta. Se röd linje för tänkt approach. Kan vara något längre än den som Pelle beskriver.

Första bilden är från ungefärlig läge där vi sov och den andra bilden är kvällsvyn mot sydost.

Gisuris.png

_MG_3530.jpg

_MG_3520.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips