TNF Corialis

Står i begrepp att slå till på ett TNF tält med namnet Corialis på rea. Kan inte hitta någon info om detta på nätet eller från någon som haft det. Men självklart finns det någon där ute som har haft nöjet/missnöjet att använda detta.

Tältet är ett 2-personers 3-säsongerstält med självstagande innertält med MYCKET nät/utsikt och ytterväv som läggs löst över hela härligheten. 3 bågar i EASTON-alu och en vikt på 2.58 kg.

Är detta ett bra köp för paddling, cykelturen och en och annan vintertältning (trots att det inte är ett 4-säsongers...)

Någon som testat detta tält i lite vind? 3 stormlinor verkar ju inte så lovande... :)

Förresten: Tältet är lite modefärgat; ljusblått...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack!

Hade jag bara vetat EXAKT hur det stavades så hade det varit enklare :) Nu har jag läs en del om det och det verkar fortfarande bra. Dock är priset aningen högt. Jag får betala 1900 för det och jag ser att det såldes i USA för USD 180. Lite mycket kanske för ett "gammalt" tält?

Ser att jag tydligen skrev meddelandet på kompisen Johans dator där HAN var inloggad på Utsidan. Sorry... :)

Bra paddlingstält!

Vi har precis ett sådant tält som vi använt i två säsonger nu. Som andra TNF så är det bra kvalitet och vi har använt det i ganska hård vind utan problem i stockholms skärgård. Eftersom det är så mycket nät och stort avstånd mellan mark och yttertält blir det ett väldigt skönt ventilerat sommartält.

Har också använt det en regnig vecka i Padjelanta med mindre framgång... Man måste ha mycket mer absidutrymme i fjällen. Myggnät hela vägen ner på innertältet och fritt blås mellan yttertält och mark var ingen hit. Man kände sig säker och det regnade ju inte in men kyliga regniga nätter kändes det väldigt kallt, fuktigt och dragigt. För oss gör inte detta så mycket eftersom vi paddlar mycket mer än fjällvandrar och kommer nog ändå köpa ett mer lämplig fjälltält senare.

Jag skulle dock inte vilja byta ut mitt Coriolis mot alla Hilleberg/Fjällräven/Haglöfs i världen på sommaren i skärgården. Ett superstabilt, tyst (inget jobbigt prassel vid minsta bris), praktiskt och välventilerat tält med mycket nät för stjärnklara nätter. 1900 tycker jag låter överkomligt. Nyare TNF lär vara klart dyrare...

Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips