Titan skruv

Varför titanskruv?

Titan är bra för många saker men till skruvar är det lite överreklamerat.

Problemet med titan är att det har låg styvhet (E-modul) ungefär hälften av vad stål är så det är som att använda gummiskruvar dvs du får en lång förlägning för samma kraft.

Så för långa slanka skruvar är titan ingen höjdare...

Om du verkligen vill ha det så finns det ju på tex: http://shopping.oraclesmallbusiness.com/app/site/site.nl?alias=/racebolts

En bra cykelbutik borde kunna ta hem annars.

Annars är Beryllium inte helt fel. Lite styvare än stål och vägger bara 1,8 kg/dm3 (Ti 4,5 Stål 7,8 Al 2,7) hållf på enkristallberyllium kan skrämmas upp till stålkvaliteer och högre;-)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.