Titan-knäled och vandring?

Då jag nu vid 40 års ålder är drabbad av knäledsartros och inte längre kan vandra, knappt ens ta mig till brevlådan, så infaller naturligt frågan om för- och nackdelar med en titan-knäled.

Finns det någon här som genomgått operationen och kan delge lite hopp om möjligheten att återuppta vandrandet? Konvalescenstid, nackdelar och fördelar etc?

Jag är oerhört tacksam för synpunkter, träffar min ortoped i mitten av september och vill ha så mycket förberedande fakta på bordet som möjligt!

För övrigt anser jag att inlägget om "hjärnspöken" i fjällen är sååå klockrent, skönt att fler är drabbade av samma åkomma när man går på vidderna.. :)

Tack på förhand,

/Micke

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Berg är till för att flyttas

Hej
Har inga erfarenheter av ditt problem. Men vet att har man bara viljan så kan man ta sig förbi det mesta. Har själv haft en lång rad av svåra motgångar, såväl fysiska som mer mentala. Men har aldrig gett upp. Tvärtom så har det bara stärkt mig. Så mitt råd till dig är att gå genom det som din ortoped ser som bäst för knäts skull, så är jag säker på att du kommer ut på vandring igen. Om än i annan takt.

Kämpa på med knät

/g
[Ändrat av strand 2004-09-08 kl 11:55]

Ut kommer man alltid

Jag skade knäet för några år sedan. Jag trodde inte att det skulle bli bra (men det blev det), så jag fundeade på alternativa sysselsättningar. Skaffade en kajak och började klättra. Vet inte om klättring funkar med just artros, men kajak gör det. Även turskidåkning kan funka, speciellt om man kör med pulka.

Hoppas att du kan vandra igen, men om inte så finns det andra sätt att komma ut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips