Titan, funkar på induktion!?

Jag vet inte om jag hittat rätt del av forumet eller om det egentligen alls är relevant. Men i alla fall, fick hem två små titan-tallrikar igår, diskade av ok torkade, men var ju ändå lite fukt kvar, tänkte, även om jag var 100% säker på resultatet att jag ställer den på induktionshällen och slår igång. Min 100% säkerhet var 100% fel, tallriken blev varm!? Jag kunde inte över huvud taget tänka mig att titan skulle fungera på induktion.

Kan det vara någon "dålig" legering? Det känns inte som varken aluminium eller rostfritt (Vilket ju viserligen inte fungerar på induktionshäll) Den är inte det minsta magnetisk (Testat ned neodym-magnet)

Vad detta tillför vet jag inte, men kände att jag ville dela med mig av min, för mig helt oväntade, observation.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips