Tips till nybörjare bitte...

• Trådstartare fred@walrusproductions.nu (Fredrik)
  • Start datum

fred@walrusproductions.nu (Fredrik)

Gäst
Har funderingar på att börja amatörbestiga berg efter åratals dykande som jag nu är aptrött på. Jag har ingen klätter erfarenhet förutom en helgkurs i inomhusklätring, vilket till den största delen ät glömt..Har ingen större ambition att hänga i rep efter lodräta väggar och halvt riskera livet utan är snarare sugen på mer avancerad trekking till mer eller mindre trevliga toppar som ex Kebene, galdö, MB etcetera.

Det är kanske lite vanskligt att bara ta ryggan och stega uppåt,,,eller?? Vad kan ni rekommendera för
grundutbildning i ämnet??

Vänligen
/f

Anonym från gamla forumet

Gäst
Praktik

Hej,

Jag tror inte att du behöver någon speciell utbildning till det. Om du börjar pröva några enkla toppar märker du nog snart vilken ytterligare kunskap du behöver tillägna dig. Ofta ligger t ex glaciärer på finaste vägen upp. Dessa bör man ej gå ut på utan att ha kunskap om risker, och för detta kan en glaciärkurs vara bra. Vill du upp till lite brantare toppar kan du ta en alpinistkurs hos t ex SKF, STF eller UCPA. Dessa förutsätter dock oftast grundläggande kunskaper i klippklättring. En bok om fjällvandring (Grundstens fjällbok) eller alpinism (Mountaineering - the freedom of the hills) kan kanske vara intressant till en början.

Pierre

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips