Tips på vandringar på Grönland?

Jag var där 20 är sedan, men då gick den minst en båt per dag i varje riktning. Utgår från att det går minst lika ofta idag då turismen ökat.

Vi tog oss inte in till isen vid Kangerlussuaq, men gjorde det vid Illulissat (båttur i isfjorden) samt helikoptertur. Bör finnas info på Grönlandssidan om vad som gäller.

Turistbyrån i Aasiat kan nog hjälpa med kajakuthyrning (de möter er vid båten)

Vi hyrde även cyklar å flygplatsen i Kangerlussaq och cyklade mot isen, och fick se en massa myskoxar efter ca 45-60 min cykling.Detta anordnade vi på plats vid turistbyrån på flygplatsen (men kolla gärna innan)

Christian

Tack för alla tips!
Det blir eventuellt den turen jag har bifogat som bild. Nu gäller det bara att att se om man kan få med sig någon för att fördela packningen lite, men också om jag kan få ihop det med allt annat jag vill göra i sommar. Att ändra datum hur som helst går inte då båten bara går åt rätt håll en gång i veckan.

Att köpa ett mindre lättviktstält undviker jag helst om jag kan behålla mitt gamla. Jag är på en tajt budget.

Är det någon annan som ska dit upp?

/Galten

Bilagor

• Skärmavbild 2019-03-31 kl. 19.48.07.jpg
    Skärmavbild 2019-03-31 kl. 19.48.07.jpg
    33.7 KB · Visningar: 364

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
]Resan var otroligt. Men väldigt få bekvämligheter sov jag på ett vandrarhem i två dagar. Resten av dagarna i tält bredvid en glaciär. Det fanns också utmärkta landskap, bra vägar att gå och förlorade 4 kg ..
Kort sagt en annan utflykt. Jag skulle gå tillbaka imorgon som på min resa till Costa Rica

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips