Tips på vandring i höst

Jag o ett par kompisar tänkte vandra kring 20 september. Var vet vi inte ännu. Någon som har något bra förslag som inte ligger allt för långt borta från Örebro? Fulufjällen har jag hört talas om, men hur är det att vandra där? Fått kännslan av att det är rätt platt? Norge kan också vara av intresse. Det vi är ute efter är storslagen natur och vackra höstfärger. Lite förslag skulle vara enormt uppskattat.

Vilken är din fjällvana? Storslagen natur är ett lite diffust begrepp. Det beror liksom på vad du sett förut. Om du vill ha höga fjälltoppar i Sverige så måste du till Jämtland/Härjedalen. De höga massiven där är Helags och Sylarna, men båda dessa ligger som nästan isolerade klumpar i ett annars ganska platt landskap. Ett spännande undantag utgör alla "dörrarna" i Lunndörrfjällen. lämplig utgångspunkt är Tossåsen.
Vill du ha riktigt storslagna fjällområden i Sverige måste du upp till norra halvan av Lappland. Dock vill jag understryka att många fjällområden kan vara spännande utan att för den skull ha jättetoppar.

Säkert får du svar av någon annan när det gäller Norge.

HåkanF

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag o ett par kompisar tänkte vandra kring 20 september. Var vet vi inte ännu. Någon som har något bra förslag som inte ligger allt för långt borta från Örebro? Fulufjällen har jag hört talas om, men hur är det att vandra där? Fått kännslan av att det är rätt platt? Norge kan också vara av intresse. Det vi är ute efter är storslagen natur och vackra höstfärger. Lite förslag skulle vara enormt uppskattat.

Dock inte något fjäll men oerhört vackert område är Kindla naturreservat nära Kopparberg, fina vyer över bergslagsskogarna och kilsbergens "vildmark", vandrade där förra året i sept och var mycket imponerad, lätt att bli hemmablind.

Jag har kikat in mig på en kortis runt Grövelsjön i början av Oktober, men jag vet inte om det är vettigt (för sent?). Har bara gjort sommarturer tidigare och hade tänkt mig en lite loop Grövelsjön-Hävlingen-Sylen-Grövelsjön på fyra vandringsdagar. Får se om det blir av =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips