Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen

Skidtur jämtland/härjedalen i mars

Skulle behöva lite tips på en trevlig skidtur runt 5:e mars. Jag är HELT grön på vinterturer, men är inte desto mindre sugen.

Hade tänkt mig något i stil med bil till grövelsjön, skida till storrödtjörn-rogen och vidare norrut till lämpligt ställe där man kan ta buss/tåg tillbaka till bilen.

Vi har tänkt att vara borta i 8-9 dagar sammanlagt inkl. bilresa ToR Malmö. Övernattning blir nog i stugor. Orkar inte släpa på tält den här gången.

Som sagt, jag är HELT grön på skidturer. Är inte grön på skidåkning eller fjällen, men annars.

Vad för sorts skidor och tillbehör behöver jag? Vad är extra viktigt att tänka på? Säkerhetsutrustning?
Räcker det med min tunna lätta sovsäck, eller ska jag ta med en riktigt varm för säkerhets skull? Ska ju bara sova i stugor.

Nåja, tretusen frågor varav en hel del nog är självklara. Men ALLA tips emottages tacksamt o varmt!

mvh
/Jakob

Grövelsjön ligger i Dalarna!

Men det finns många bra alternativ i Jämtland Härjedalen. Man kan starta i Ljungdalen t.ex och göra rundtur via Helags-Sylarna-Gåsen-Vålåstugorna-Helags-Ljungdalen. Det finns ju många Variationer. Vålådalen Storulvån kan nås med tåg+kortare taxifärder. Överallt finns stugor på lämpliga avstånd från varandra. Man kan också gå över till Norge. Dom har öppet kortare perioder på vintern men har också utrymmen där man kan bo utan service. Ta fram en karta och kolla läget. Titta även på http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna där jag beskrivit en sådan tur. (Se under reportage). Eftersom du tänker gå under den säsong, då det finns stugvärdar på plats i STF:s stugor, behöver du inte släpa på sovsäck utan det räcker med reselakan (och örngott). Jag kan inte beskriva allt som gäller för en vintertur i fjällen här, men ta en titt på STF:s hemsida http://www.meravsverige.nu så får du nog en hel del tips om stugor, utrustning, mat osv. Se bara till att ni har med säkerhetsutrustning som spade och vindsäck och att ni vet hur man använder dem. Good luck! Själv skall jag dra till Rondane i Norge i år.
\C

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
rondane?

Tack för ditt svar Camilla!

Ska in o kolla runt lite på sidorna.
Tusen tack för tipsen.

Förresten, varför väljer du rondane? Kan det kanske vara ett alternativ för mig?

Hade varit kul att höra om Norsk skidvandring också.
Tack än en gång
/Jakob

Jag har åkt väldigt mycket i dom svenska fjällen, särskilt i Kebnekaiseområdet, som ju också är det närmaste och kostnadsmässigt bästa alternativet från Stockholm (nattåget). Jämtland har jag också sett ganska mycket av. Nu när det finns lågprisflyg till Oslo med Nordic Airlink tog vi chansen. Det går direktbuss från Gardermoen till Rondane och vi kan nå utgångspunkten på mindre än en dag. Rondane är högalpint liksom Keb och det gillar jag. Dessutom tycker jag dom norska hyttorna är så mysiga. Eftersom det är mattvång på hyttorna blir det dock lite dyrare. Å andra sidan slipper man bära maten!
\C

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips