Tips på ställen för alpina nybörjare?

Jag har klättrat klippa och is i ett flertal år, men på tok för lite alpint. Jag är lite sugen på att ändra på det och har en vecka eller mer till förfogande runt nyår, och en replagskamrat med samma inställning. Vart ska man? Tycker att norra skandinavien är lite för mörkt vid den här tiden, vi vill gärna ha lite längre dagar. Inte ute efter svåra eller farliga saker utan hellre lättare men med lite exponering... Kammar kanske? Det får gärna finnas möjlighet till isklättring i närheten om vädret gör exponerad alpinklättring olämplig.
Chamonix finns en del antar jag... Jag vet inget om stället dock... Kan man komma undan folkmängden men ändå göra fina lättare turer? Bäst att köra dit med bil eller klara man sig utan?
Vad har vi mera för alternativ? Jag måste kunna ta mig dit utan pass, t ex till ett land som är med i Schengenavtalet, då jag har lyckats slarva bort min nånstans.
 
Chamonix är bra på så sätt att det finns så oerhört mycket dokumenterat, läs förare och guideböcker. Kring nyår är folkmängderna på alpinturer inga problem, de flesta åker skidor. Däremot kan det ju förstås vara liftköer, men på själva lederna lär ni vara ensamma. Huruvida det går att klättra is i Chamonixdalen beror på hur förhållandena varit innan och om det vet jag inte eftersom jag inte är där. Annars finns det lättåtkomliga 1-2 repor ovanför Argentiere, nedanför Pierre a Ric-pisten som nås till fots på 25 min. Det finns även lättillgänglig lite större is ovanför Le Tour.
Annars är nog standardtipset för alpin introduktion Aiguille du Midi 3842 som nås mha lift. Det är bara att googla.
Kommer troligen inte vara på plats själv annars hade jag gärna klättrat med er, lycka till!
 
Om du inte gjort alpina turer sommartid så verkar det tufft att starta en alpin karriär med vinterturer, men friskt vågat osv.

Det är mer att tänka på vid alpina vinterturer än vid sommarturer, inte minst logistiskt såsom att de hyttor som brukar tjäna som bas för toppturerna inte alltid är bemannade på vintern. Ett vinterrum finns dock, men då måste du ändå ha med kök och käk vilket påverkar packningen.
 
Annars är nog standardtipset för alpin introduktion Aiguille du Midi 3842 som nås mha lift. Det är bara att googla.
Tackar, ska söka lite på detta.

Om du inte gjort alpina turer sommartid så verkar det tufft att starta en alpin karriär med vinterturer, men friskt vågat osv.
Beror på vad du menar egentligen med alpina turer sommartid. Jag har varit i de Österrikiska alperna och klättrat en del längre turer, men det var i princip tradturer med inslag av löst rabbel, utsatta kammar och route finding problem. Vad är egentligen alpinklättring sommartid?
Det är mer att tänka på vid alpina vinterturer än vid sommarturer, inte minst logistiskt såsom att de hyttor som brukar tjäna som bas för toppturerna inte alltid är bemannade på vintern. Ett vinterrum finns dock, men då måste du ändå ha med kök och käk vilket påverkar packningen.
Detta beror givetvist på vart man är. Jag har varit på ett enklare 5 dagars alpinklätterkurs i Lofoten där vi inte hade dessa bekymmer alls. Antal meter över havet är oviktigt, jag hade åkt till över till Norge om det hade varit lite ljusare.

Om antalet meter över havet avgör om det är alpinklättring eller ej så borde jag kanske formulera om frågan till 'tips på ställen för vinterklättring på nybörjarnivå'.
 
Som sagt, jag menade inget illa med min kommentar. Jag förstod inte av din trådstart att du redan har erfarenhet från alpin klättring sommartid och att du sökte just tips på lämpliga första turer för alpina vinterbestigningar.
 
Alltså det jag skrev som tips grundade jag på att ni kommer till Chamonix för första gången och vill prova på lite lättare alpina turer och eller isklättring, där tillgängligheten är en faktor.
Den mesta klättringen på och kring Aig du Midi görs på en dag även om jag själv vid något tillfälle tvingats avnjuta gästfriheten på liftstationens damtoalett.
Utgår från att ni vill bo i dalen och göra dagsturer och sen ner på kvällen för att dricka Savoyard-vin och äta raclette?
 
Som sagt, jag menade inget illa med min kommentar.
Inga problem... Mitt svar verkade ganska surt nu när jag läste den igen, men så var inte fallet. Måste erkänna att jag är inte helt införståd med begreppet 'alpinklättring' egentligen syftar på. Det jag gjorde i Österrike kallar jag för multipitch trad som råkade vara i alpmiljö.
Alltså det jag skrev som tips grundade jag på att ni kommer till Chamonix för första gången och vill prova på lite lättare alpina turer och eller isklättring, där tillgängligheten är en faktor.
Stämmer bra det. Kanske slänger med tält o sovsäck ifall man hittar nått intessant föremål i föraren som kan kräva det, men i regel så vill jag ha varm dusch o säng inomhus om kvällarna. Klarar man sig bra utan bil där?
 
Rack för lättare Alpin klättring?

Hur kan nått så enformigt som att gå upp på en kulle/berg man inte varit på tidigare (faktiskt oberoende höjd) för att sedan gå ner igen vara så ofantligt tillfredställande. Måste vara något grundläggande behov vi saknar i vardagen.

Kanske lite OT men det vore intressant att höra hur mycket man bör ta med sig i form av säkringar på lättare turer. Självklart handlar det ju om eget tycke och smak och vilken topp du bestiger men lite riktvärden vore kul att höra av er lite mer erfarna. Låt säga att man vill göra en vecka i saas fee med lite enklare toppar med klätterinslag.

Bör man ha ett snöankare eller tar man yxan om det behövs? Dubbelt kilset antar jag man kommer en bit med eftersom klättringen i det fall det rör sig om för mig är relativt enkel. Kamkilar för tungt?

Antar att man för hastighetens skull på dessa turer kan köra vissa lättare sträckor där både första och andreman rör sig samtidigt. Vad bör man tänka på vid den typen av vandring/klättring?

Ops insåg att svaret på alla dessa frågor skulle kräva en helsida men det vore intressant att höra om nån har några tankar kring detta :)

Ps Luftiga Kamvandringar är kanske det läskigaste som finns.
 
Angående rack

Hallå

Förutom personlig utrustning som sele, hjälm och sånt brukar jag ta med:

5-6 kammar, Smått metolius, större Camalots. En evig debatt hur många man ska ta med, men Metolius TCU:er är de lättaste på marknaden så nån extra gör inte så mycket viktmässigt.

Ett kilsett, blandat med olika modeller.

Equalette, 2-3 120 slingor och 5-6 60 cm slingor med karbiner.

Kort och gott: Rep, rack, attack!

-Kaj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
limitless86 Tips; Bigwall-turer med inslag av aid. Alpin / Bigwall 9
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
Tovetjarn tips om storsko? Alpin / Bigwall 5
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
tango tips ang vandringsstegjärn och yxa Alpin / Bigwall 15
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.