Tips på skotorkning

Hej!

Som de flesta vet bör man inte använda värme när man torkar cellgummiskor/gummistövlar.
I lumpen fick man lära sig att använda tidningspapper. Här kommer ett tips som jag fick av en jobbarkompis som tidigare arbetade på Jörnkängan och som jag tycker funkar ännu bättre.
Köp sex paket gula ärtor (lämpligt för mig som har storl, 45) och töm tre paket i varje sko.
Låt stå över natten. Nästa dag tömmer man ut ärtorna på en gammal långpanna och förvarar dessa torrt. Funkar bra några dagar i sträck men under längre perioder måste ärtorna få torka ett par dygn för att hinna avge all fukt. Jag har använt samma ärtor nu i ett par års tid och torkat mina Jörnkängor och gummistövlar otaliga gånger och de funkar fortfarande perfekt.
Vill man torka skorna under användning kan köpa ultratunna dambindor och lägga under iläggs-sulan. funkar också bra.

Lycka till/ Anders

Smarta tips, ska definitivt provas. (Misstänker att jag aldrig kommer ta mig för att hälla ärtor i skorna, men bindorna kommer nog testas)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
När du torkar med elstavar eller med cirkulerande luft hemma

Är det just värme som får vattnet att förångas iväg...Men där smör smälter bränner läder!
Kiselgelpåsar, frekventa sock och strump samt iläggssulebyten håller även de kängorna torrare.
Har du en strumpkombination som håller huden torr och sprider ut fukten i sockarna brukar det gå att hålla skorna någorlunda torra 5-8 dygn. Skall du ut på längre äventyr eller gå i midvinterkylan fundera på bättre skodon. Eller ta skotorkare med dig.
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips