tips på skidorter i alperna?

Hej hade tänkt åka till alperna för att åka telemark nu i vinter men sitter fast i dilemmat att inte veta var...

Har ni några skidorter som ni kan rekommendera?
bra off pist är ju självklart prioritet...

Först ska du köpa lavinsändare, spade, sond sen ska du ta med någon/några att åka med. Sen behöver du någon/några som kan området BRA!!!! Det är en stor riskt att åka off-pist!!! Tro mig!!
Sen kan du kolla i Chamonix och Val´disere om det finns någon som kan hjälpa dig där. Där ar det kalas!
Men!!!!

Glöm aldrig att utanför pisten kan allt hända!!!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
bash; sa:
Först ska du köpa lavinsändare, spade, sond sen ska du ta med någon/några att åka med. Sen behöver du någon/några som kan området BRA!!!! Det är en stor riskt att åka off-pist!!! Tro mig!!
Sen kan du kolla i Chamonix och Val´disere om det finns någon som kan hjälpa dig där. Där ar det kalas!
Men!!!!

Glöm aldrig att utanför pisten kan allt hända!!!

Varför kan inte svenska friluftsutövare hålla sig från att dela ut pekpinnar till höger och vänster. Inom långfärdsskridskoåkningen är det värst men påprackandet av säkerhet finns inom alla områden. I detta fall så frågade hon vart hon skulle åka inte hur hon skulle överleva. Ta inte illa upp avsikten är säkert den allra bästa, det är bara det att jag har stört mig på fenomenet. Säkerhet är viktigt men att skriva folk på näsan är sällan bra eller särskilt pedagogiskt. Vem vet frågeställaren kanske är pistör, bergsguide eller kan ansvara för sig själv. Tipsen du ger är dock korrekta.

Mitt tips är att kolla upp var det finns bra med snö och åka dit. Tidningen Åka Skidor brukar ha bra guider och reseberättelser i sitt magasin (hemsidan?). Små orter med stor fallhöjd är bäst tycker jag; Alagna, La Grave, Andermat mfl.

/Tomas

Självklart menade jag inte att jag skulle ge mig ut på fjället helt okunnig o outrustad, absolut inte!
jag håller livet kärare än så...

charmonix sa du, ja jag får kolla upp, tack för tipsen och jag lovar jag ska vara väl förbered innan jag ens tänker tanken att ge mmig ut på fjället

Det var inte min mening att vara mästrande!!!
Men så blev det nog ser jag =(
Solly

Chamonix tycker jag är helt ok, Argentiére för att vara helt korrekt. Där finns en hel del skön åkning.
Men personligen så sätter jag nog Val´disere lite högre en Chamonix.
Det är ett större skidsystem och du kan ta dig över allt via liftsystemet.
I Chamonix så är du rätt beroende av skidbussarna, men det går ju det med iof.

Jag började mina Alpresor med reseföretaget UCPA som har riktigt bra turer för telemarkare. Du bor lite spartanskt men det är hyffsat billigt och allt ingår, skidguide, mat, liftkort, resa allt...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips