Tips på ryggskydd för XC??

Hej

Undrar om det är någon som kan vara snäll och komma med tips på ett lämpligt ryggskydd till XC. Går det att köpa ett som är gjort för skidåkning eller dör man av värmeslag då? Insåg sist jag var ute och det gick 48 km/h utför en traktorväg(eller något liknande) i skogen att kraschar man här så slår man sig! Mycket!Och det är ju två saker man är rädd om - huvudet och ryggen.
Det gör ju inget om inte skyddet kostar en förmögenhet.

Mvh Daniel - som är rädd för att göra sig illa :)

dainese

Åk till en mc butik och spana in Dainese skydd. Dainese har även hela kit för mtb (kanske lite overkill).

Ett ryggskydd ligger väl på ca 500 - 1000 spänn beroende på funktion. Men det blir säkert varmt.

Jag har det översta skyddet på denna sida för skidåkning. Fungerar bra (mycket följsamt):

http://www.dainese.it/dainese/english/protezioni.html

/david

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Testa Tua Backprotection!

Köpte ett Tua Backprotection i vintras. Har använt det en hel del till skidåkning och är väldigt nöjd med det. Köpte det i stället för ett Dainese pga att det har hänglsen och är billigare. Lär nog bli rätt varmt att ha när man cyklar, men inte värre än något annat ryggskydd.
Finns bla att köpa här på Utsidans butik för 500 kr.

Micke

Ryggskydd!

Kolla i en cykelaffär som säljer Meridacyklar de har Grahns som leverantör och kan ta hem Daineseryggskydd. Jag kör med ett dainese när jag åker alpint och det funkar väldigt bra. Har inte testat det när jag cyklat än men det blir säkert väldigt varmt men det kan det ju vara värt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips