Tips på resmål för vandring och fiske

Har nåpon förslag på ett bra fiskeområde norröver som kan kombineras med en kortare vandring. Utgångspunkten är Sthlm så ett nattåg norröver är idealiskt. (Hade spetsat in mig på Ammarnäs men förkastade den planen efter att ha upptäckt att en 4.5 timmes bussfärd väntade från Vännäs)

Tanken är att göra en kortare vandring till fiskeområdet (runt milen) där jag tältar. Helst ett område som passar för flugfiske. Gärna lättfiskat eftersom jag inte är expert på området. Kan spendera en vecka inkl resa.

Tacksam för alla tips.

/Kristian

Det beror lite på vad du vill fiska och hur långt från järnvägen det får vara.. Man kan dock säga att Kiruna är en mycket bra utgångspunkt. Från Rautas ca 15-20km norr om Kiruna efter E10.an kan du vandra upp längs Rautasälven och sen mot Leavas. Söder om Kiruna har du Kalixälven från Kalixforsbron ner mot Lappesuando.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om du vill prova på ställen där inga andra är så kan jag rekommendera att ta och åka båt över Torneträsk till Laimoluokta och gå därifrån.

På andra sidan är allt vatten tämligen orörda och du får garanterat vara själv. På andra sidan finns hur mycket vatten som helst. Dock är en del rödlistade, så tänk på det.

Ring STF för info ang överfarten till Laimoluokta. Därifrån finns led norröver hela vägen till Råsto, men du behöver nog inte gå så långt för att hitta fina vatten.

Jag hade själv gjort det om jag inte redan hade planerat årets fiskevandring.

Annars rekommenderar jag precis som föregående skribent. Ta bussen till Rautas och följ Östra rautas uppöver mot Leavas. Till en början mycket gott om fin harr. Även nedströms är det fint. Tänk på en sak bara.

MYGGMEDEL!!!

Det är tät vegetation och gott om sankmark till en början. Förra året höll jag på att förlora förståndet av alla mygg knott och renflugor.

Skitfiske!

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips