Tips på resmål för vandring och fiske

Har nåpon förslag på ett bra fiskeområde norröver som kan kombineras med en kortare vandring. Utgångspunkten är Sthlm så ett nattåg norröver är idealiskt. (Hade spetsat in mig på Ammarnäs men förkastade den planen efter att ha upptäckt att en 4.5 timmes bussfärd väntade från Vännäs)

Tanken är att göra en kortare vandring till fiskeområdet (runt milen) där jag tältar. Helst ett område som passar för flugfiske. Gärna lättfiskat eftersom jag inte är expert på området. Kan spendera en vecka inkl resa.

Tacksam för alla tips.

/Kristian

Det beror lite på vad du vill fiska och hur långt från järnvägen det får vara.. Man kan dock säga att Kiruna är en mycket bra utgångspunkt. Från Rautas ca 15-20km norr om Kiruna efter E10.an kan du vandra upp längs Rautasälven och sen mot Leavas. Söder om Kiruna har du Kalixälven från Kalixforsbron ner mot Lappesuando.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du vill prova på ställen där inga andra är så kan jag rekommendera att ta och åka båt över Torneträsk till Laimoluokta och gå därifrån.

På andra sidan är allt vatten tämligen orörda och du får garanterat vara själv. På andra sidan finns hur mycket vatten som helst. Dock är en del rödlistade, så tänk på det.

Ring STF för info ang överfarten till Laimoluokta. Därifrån finns led norröver hela vägen till Råsto, men du behöver nog inte gå så långt för att hitta fina vatten.

Jag hade själv gjort det om jag inte redan hade planerat årets fiskevandring.

Annars rekommenderar jag precis som föregående skribent. Ta bussen till Rautas och följ Östra rautas uppöver mot Leavas. Till en början mycket gott om fin harr. Även nedströms är det fint. Tänk på en sak bara.

MYGGMEDEL!!!

Det är tät vegetation och gott om sankmark till en början. Förra året höll jag på att förlora förståndet av alla mygg knott och renflugor.

Skitfiske!

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips