Tips på material

Jag tänkte bygga en variant på den här väskan.

http://www.twistedthrottle.com/drys...-motorcycle-dry-bag-multiple-colors-available

Tanken är att kunna lasta till exempel ryggsäcken i en väska så att den klarar sig undan all smuts när jag kör motorcykel. Jag vill helt enkelt inte att bärsystemet blir allt för skitigt på vägen till äventyret. Som bas tänker jag mig en 90-liters duffelbag. Det jag söker nu är något vettigt material att bygga ett plastskelett av. Min första tanke var att använda plexiglas som värms och bockas men det kanske finns någon som har en bättre idé.

Tankar och idéer mottas med största tacksamhet.

Varför inte bara ta stålrör i mindre ytterdiamter, ex hydralrör 10mm, och svetsa ihop ett "skelett" som passar invändigt i väskan du tänkt använda.

Vill du använda skivor och komma ner i pris går det ju att ta tunn plywood också.

Sen kan du ju kolla om det inte redan finns någon väska/emballage för något annat (billigare) användningsområde som du kan ta delar eller helheten av.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har du koll på att problemet redan är löst av Ortlieb med stora sjösäckar med fästpunkter på utsidan?
Jag har brukat dylika i över 30 år på min mc när ryggsäcken skulle med.

go tur

En välpackad ryggsäck har nog egen styvhet för att remas fast längs eller tvärs på mcn.
Jag hade en OR på Cypern med högt avgasrör, där löste jag det med en 10 mm plywood remsa under ryggsäckspaketet.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips