Tips på Mallorca ?

Hejsan !

Det blir en vecka på Mallorca nu i oktober och det skall visst finnas väldigt fina vandringar där enligt internet. Men jag hittar inga riktigt bra tips på dagsturer eller toppturer. Är det någon som kan tipsa ?
Jag har tillgång till bil hela veckan så jag tar mig och helst vill jag upp på åtminstone ett par toppar.

Skulle det dessutom vara någon läser detta och är på Mallorca vecka 42, hör av er så kunde vi kanske ta sällskap på någon tur.
 
Jag bor pà Mallorca och rör mig en hel del upp i bergen.¨Det finns ett stort utbud pà vandringar, toppar etc. Kom gärna förbi min arbetsplats sâ kan jag ge dig lite mer konkreta tips. Vi har även en hel del kartor, vandringsböcker etc. som du kan inhandla om du vill.

Senaste trippen var att bestiga Morro de`n Pelut 1320 möh.. En mycket fin och givande vandring. ca 700 höjdmeter och en del luftiga passager:

00MapaMorroPelut-vi.jpg


user_66_IMGP0553.JPG


024_07-vi.jpg


user_66_IMGP0562.JPG


user_66_IMGP0568.JPG


user_66_IMGP0581.JPG



user_66_IMGP0590.JPG


user_66_IMGP0593.JPG

[Ändrat av Malindo 2006-09-20 kl 13:16]
 
Hej och tack för svaret.
Vart jobbar du om jag skall komma in och har de vägarna förbi ?
Köpte en bok som heter Walking in Mallorca och där fanns det tips må jag säga. Vad jag har utläst så blir det nog turer upp på Macanella, Tomir och Galatzo. Om vädret vill..
 
Hejsan,

bâde vad gáller Masanella och Galatzo sà finns det rutter som ár mycket mer givande (mer alpin kánsla utan att för det behóva vara mer tekniskt svàra) än de som brukar förekomma i guide-böckerna.

Exemepelvis Galatzó bör man bestiga längs kammen, och inte frân Font des Pi eller fràn Estellencs som brukar vara standard:

user_66_galatzo.JPG


Masanella bör man ta frân norr och ej fràn söder, osv.

pasdenabel6xn.jpg


Var ute nu i helgen pà en riktigt cool vandring upp pà Penyal des Migdia fràn norr, upp lángs kammen och sedan runt hela Puig Mayor-massivet, inkl. bestigning av Pa de Figa. över 1.000 höjdmeter och en hel del tráningsverk. men stràlande utsikt!

Kolla in denna lánk för nàgra foton fràn turen:

http://www.gemweb.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=205

Kom därför gárna förbi innan du sátter igâng:
Bestard Mountain Boots i byn Lloseta. Maila mej för mer info och koordination av eventuell träff dár! Mvh, Mats
 
Fick just ett foto frân helgens tur: rätt kul perspektiv frân Penyal des Migdia-kammens högsta topp mot Puig Mayor, Mallorcas högsta topp, numera militärt omrâde. Till höger undertecknad.

233639.JPG
 
Bumpar denna tråd då jag skall dit på lördag.

Någon som har några tips på lite lättare vandringstråk då jag skall dit med min mamma.

Alltså scyssta leder.

Andra utomhusaktivitetstips är också välkommna inte alltför långt från Alcudia. Tex bra dykmål. Jag är ganska kinkig vad gällande dykningen.
 
Om du ska till Alcudia kan man rekomendera

- vandring till Cala Boquer frân Port de Pollença
- lederna med utgàngspunkt vid la Victoria vid Alcudia
- naturreservatet Albufera
- om du tar dig till Colonia Sant Pere / Betlem, finns en fin och kort vandring längs kusten

mm
 
Malindo; sa:
Om du ska till Alcudia kan man rekomendera

- vandring till Cala Boquer frân Port de Pollença
- lederna med utgàngspunkt vid la Victoria vid Alcudia
- naturreservatet Albufera
- om du tar dig till Colonia Sant Pere / Betlem, finns en fin och kort vandring längs kusten

mm

Cala Boquer verkar perfekt.

Hur är lederna från la victoria egenligen. Läste att den som går norrut till Penya Rotja är väldigt smal och inget för höjdrädda. Har du varit nere i Coll Baix och i sådand fall tror du en nyligen pensionerad kvinna kan ta sig ner där? Läste att man är tvungen att klättra över stenblock om jag tolkade det rätt.

Du kan gärna reka någon område på någon annan del av ön då den är så liten. Bara det är relativt lättvandrat. Morsan är huvsat tuff även om hon börjar bli till åren.

Även någon lite tuffare kortare dagstur på led kan vara av intresse om jag kan gå den själv.
[Ändrat av crazy 2006-10-19 kl 15:31]
 
Ingen av vandringarna runt Alcudia, inkl. de du nämner, är varken svâra eller farliga (om man inte har extrem svindel..)

Om du tar med hela ön som möjlighet föreslàr jag att du köper en vandringsbok pà plats. Det finns en otroligt mängd vandringar att válja pà, och svârt att tipsa om nâgot särskilt.

I Pollença hittar du butiken Bon Cami, som har nâgra bra books pâ english

http://www.boncami.com/tenda/catalog/index.php?cPath=30_31
 
Snöblandat

Hej igen !
Nu är man hemma i ovädret (snöblandat regn och blåst) efter att ha strosat runt på Mallorcas toppar i 25 graders värme ;(. Men det är väl det som är tjusningen med årstiderna så det är bara att slipa långfärdsskridskorna, valla längd, tur och slalomskidor, fixa pimpelspöna och smörja skotern ;)
Hur som helst så var jag upp på Tomir, Massanella och Galatzo via normallederna och alltihop var härliga vandringar om man inte har besvär med svindel. Underbara vyer och kul att se Mallorca från ovansidan. Valde normallederna eftersom jag var ensam, ville hinna med annat också (andra sevädheter och inte minst dricka öl) och det är lite svårt att dels hitta till startpunkterna och ibland att följa lederna. Tackar hur som helst för dina inägg och jag rekommenderar defentivt att ni som besöker Mallorca tar er tid för lite vandringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Jontti80 Tips på toppar Trekking 1
Hermine Tips på vandring kring Medelhavet Trekking 4
Naibaf73 Tips på bra vandring i Central och -Sydamerika? Trekking 0
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Minielk Vandra på Färöarna - snabba tips sökes! Trekking 4
aza_bergman Tips på vandring i Maj Trekking 7
majsan2 Har ni tips på Polen? Trekking 1
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
Saltkråkan På väg till Panama - Tips om Panama? Trekking 3
johaon Tips om vandring på Serre Chevalier-området Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
Peter Tall Vill ha tips på orter i Alperna Trekking 9
Hibernate Tips på guidebok. Trekking 0
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.