Tips på kajakställ till hög SUV och 3 kajaker

Är bilen bred nog för 3 liggande kajaker eller måste alla 3 stå upp på sidan?

Jag gissar att alla 3 måste står på sidan, direkt på lastbågen, utan vagga.
Smal höglastare, typ vertikal höglastare låter smalast i mina öron och jag hade satt i kajak till vänster och två till höger och de 2 smalaste på höger sida där du har två kajaker. om den ska vara i mitten eller längst till höger kan jag inte komma överens med mej själv om.

Vill minnas att thureb postat en vällastad liten bil med tre kajaker på taket med liknande uppsättning i någon tråd här för länge sedan.

Väl polstrad lastbåge för att skydda kajakerna. För att hindra att de lossnar vid hastigt stopp eller får vind mellan sig hade jag utöver vnaliga tvärsgående spännband, så hade jag bundit en lina genom bärhandtagslinorna ner till bilens bogersögla fram resp bak, som reserv om något spännbands skulle haverera. Så gör jag även med färre kajaker och fäster i dragkroken bak då bogeröglan tyvärr saknar fäste med budgetkroken som förre ägaren lät montera på min bil.

För att nå upp kan man stå på en pall, den sådan här tar liten plats ihopafälld, krävs kanske två , en fram och en bak för de två personerne asom lyfter.

/Patrik

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.