tips på helgpaddling

Hej!

Vi är några kompisar som är ca 2/5 paddelvana och tänkte paddla en fredag-söndag i mitten av juni. Det vi är ute efter är en lagom tur i en insjö eller älv/å inte allt för långt ifrån stockholm där vi bor. Vad säger ni? Mälaren, Bergslagen eller finns det andra smultronställen som ni kan tipsa om?

Tack på förhand

Oscar

Hej!

Vi är några kompisar som är ca 2/5 paddelvana och tänkte paddla en fredag-söndag i mitten av juni. Det vi är ute efter är en lagom tur i en insjö eller älv/å inte allt för långt ifrån stockholm där vi bor. Vad säger ni? Mälaren, Bergslagen eller finns det andra smultronställen som ni kan tipsa om?

Tack på förhand

Oscar

- Yngern mellan Järna och Nykvarn. En lugn och fin sjö, med goda möjligheter att se rovfågel, bäver, m.m. Flera små öar att campa på, inga långa trista överfarter.

- Mälaren i stockholmsområdet är rätt tråkigt, mycket motorbåtar också.

- Båven med start i Stjärnhov är schysst. Några mil till med bilen först, men det kan rekommenderas.Natån är en pärla.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kan rekommendera Likstammen också. Kör av E4:an vid Lästringe och sen grus 4-5 km. Kanonfin iläggningsplats vid badet i Baggebol. En av de bättre iläggningsplatserna jag varit på. Fin sjö med ett flertal långsmala vikar att åka in och utforska. Var där idag och såg flera fina ställen att slå upp tält på. Lär återkomma i sommar.

Skulle gissa på 45-55 min från sthlm.

Hur långt tycker ni är lagom att paddla? Har ni alla 2/5 paddelvana? Eller har 2 av 5 personer paddelvana?

Yngern verkar enligt min mening lite liten för en paddling på tre dagar. Båven är ju minst dubbelt (troligen 3ggr större) så stor så den är nog bättre.

Ska ni paddla kajak (inte omöjligt att göra dagsetapper på 1-1,5 mil även om man är ovan nybörjare) så skulle nog jag även överväga mälaren (om man nu tvunget ska vara i en insjö) för en tredagarspaddling, men Båven räcker nog bra till också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips