Tips på dunjacka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag köpte också jackan från Decathlon och är nöjd med den. Något små i storlekarna, jag bär normalt L i jackor och denna i L är precis på gränsen. Den funkar som mellanlager under skaljackan, då är det skönt att ärmarna inte är för långa. Funkar också bra med bara en tunn tröja under. Som överdragsjacka hade jag gått upp i storlek.

Jag har använt den till allt möjligt som t.ex. skoter, cykel och skidor, oftast med en nättröja under och skaljacka över. Jag upplever att den funkar bra ned till runt -10, sen blir det lite kyligt om man inte håller igång. Min har hållit bra, inga problem med dragkedjan och jag har inte upplevt att den har tappat något dun.

Kan inte annat än att rekommendera jackan.

Jag är mycket nöjd med jackan. Mycket bra kvalité för det priset.
Jag är 178cm lång och runt 78kg. Längden på ärmarna är bra och den lite mer slimmade designen gör att vikten blir mindre.
Jag tycker att längden är bra för en vandringsjacka. Att ta på sig vid lunch/middag och på kalla mornar. Jag tror en del skulle kunna uppfatta längden som en aning för kort, kanske 1 cm eller dylikt, och en del skulle nog säga att den sitter bra (178cm).

Som en vanlig jacka till vardags tror jag nog att en del skulle vilja ha den något längre om man är över 177-178cm. Om du är 178cm+ så tror jag en XL är att rekommendera.

Jag köpte den efter råd av en annan vandrare. Mest för att den var billig men blev överraskad över kvalitén.

Det finns lättare jackor och jackor från Cumulus med behandlat dun men dom kostar alla runt 2000:- och denna jacka kostar 499:-, så det var ett enkelt val för mig som har sämre budget.

Jackar är varm med en t-shirt under ner till runt -10C om man promenerar. Stillastående är den nog bara varm (med en t-shirt) ner till runt -4. Grovt räknat då.

ja den där har jag också. Jag är nöjd, men har bara en tråkig stormberg att jämför med. Den här har mycket bättre loft och är varmare och bättre på alla sätt.

Prisvärt

Ska jag köpa en dunpryl som förstärkning är det denna som jag kommer att köpa. Ska till Sarek i sommar, så kanske köper denna tidigare och provar under våren.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips