Tips på bra vandring

Jag har lite bekymmer.

Jag och en kollega vill ta oss ut och se lite fin natur. Vi vill ta bilen från Sthlm och
gärna gå en hel fredag, lördag och sen halva söndagen. Alternativt hela torsdagen, fredagen, lördagen och sen hem på söndagen.

Vad finns det för alternativ om man vill slippa 12 timmars biltur?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Gustav Cronhamn

Grövelsjö fjällen! Där finns många alternativ både på norska och svenska sidan. Ca 50-60 mil men kanon vacker natur och enkelt att vandra. Vyerna får man bara efter 30 minuters på tur.

/Gustav
www.cronhamn.net

Stockholmstrakten. Ja det är bara Sörmlandsleden som nämndes här uppe tycker jag. Finns en del fina skyddade skogsområden också men inga som är så stora att man kan ströva runt flera dagar tycker jag.

Sörmlandsleden längs kusten syd till sydöst om stockholm gick jag och frugan i somras och det var jävulskt fint. Inget jag hade förväntat mig med bara ett par timmars restid. Vi knatade från Hölö kyrka, över Mörkö, upp förbi Lida-badet och till Handen. Fina foton längs kusten och gott om små badsjöar i skogen. Vi trodde det skulle vara ont om vatten, eftersom det nästan inte fanns något utmärkt på kartan, men faktiskt fanns det källor på sina håll som inte finns varken på hemsidan eller terrängkartan. Se till att ha flaskor med för några liter var. Det är ju fasen att vi var slöa och inte ritade in källorna på kartan så kunde du ha fått dem. Annars går man förbi bebyggelse titt som tätt.
Mycket bekvämt att åka kollektivt både ut och hem också och slippa ordna med skjutsar, och det känns alltid bättre att frilufsa när man inte börjat resan med att släppa ut mängder av koldioxid.
Kartor: Terrängkartan 595 & 606.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips