Tips på boende i Grövelsjön längåkning

Hej! Jag planerar en tur till Grövelsjön på vårvintern, vi är ett gäng som tänkte hyra stuga och vi vill åka både i preparerade längdspår och göra några dagsturer på turskidor på fjället i ospårad terräng. Jag har inte varit där på vintern förut men det verkar finnas en del lite enklare stugor i närheten av fjällstationen, och betydligt fler och lite finare stugor i Lövåsen och däromkring. Är det något som kan tipsa om vilket område som är bäst att bo i? Vi vill kunna ta oss direkt ut i spåren eller upp på fjället utan att behöva åka bil. Är lövåsen ett lika bra område att utgå ifrån som området kring fjälstationen?

Vi har bott i stuga i Lövåsenområdet. Skulle välja det igen nästa gång, och försöka få en stuga så långt österut som möjligt för att enkelt (utan bil) komma ut i preparerade spår i både skogen och och på fjället.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Grövelsjögårdens stugor och stugor vid Sjöstugan samt runt STFs fjällstation har fördelen att det går snabbt att komma upp på fjället både mot Norge och Långfjället. Gott om spår i skogen är det typ överallt även vid Lövåsen. Det är nära till Långfjället från Lövåsgården.

Thure

Även stugorna vid storsätern fungerar bra. I synnerhet om ni fokuserar på turåkning. (Längdspåren vid Jotli är lite mer väderkänsliga. Det kan bli mycket barr i spåren där om man har otur)

Är fokus längdåkning så föredrar jag spåren kring lövåsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips