Tips på boende i Grövelsjön längåkning

Hej! Jag planerar en tur till Grövelsjön på vårvintern, vi är ett gäng som tänkte hyra stuga och vi vill åka både i preparerade längdspår och göra några dagsturer på turskidor på fjället i ospårad terräng. Jag har inte varit där på vintern förut men det verkar finnas en del lite enklare stugor i närheten av fjällstationen, och betydligt fler och lite finare stugor i Lövåsen och däromkring. Är det något som kan tipsa om vilket område som är bäst att bo i? Vi vill kunna ta oss direkt ut i spåren eller upp på fjället utan att behöva åka bil. Är lövåsen ett lika bra område att utgå ifrån som området kring fjälstationen?

Vi har bott i stuga i Lövåsenområdet. Skulle välja det igen nästa gång, och försöka få en stuga så långt österut som möjligt för att enkelt (utan bil) komma ut i preparerade spår i både skogen och och på fjället.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Grövelsjögårdens stugor och stugor vid Sjöstugan samt runt STFs fjällstation har fördelen att det går snabbt att komma upp på fjället både mot Norge och Långfjället. Gott om spår i skogen är det typ överallt även vid Lövåsen. Det är nära till Långfjället från Lövåsgården.

Thure

Även stugorna vid storsätern fungerar bra. I synnerhet om ni fokuserar på turåkning. (Längdspåren vid Jotli är lite mer väderkänsliga. Det kan bli mycket barr i spåren där om man har otur)

Är fokus längdåkning så föredrar jag spåren kring lövåsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips