Tips på bestigningsrutt Juoksavatnjunni (Pältsa)

Hejsan!
Vi ska upp i Pältsa området om någon vecka. Jag blev sjukt sugen på att bestiga någon topp, och har kikat in Juoksavatnjunni som ligger precis på Svensk-Norska gränsen och är 1450m hög.
Min fråga är om någon har koll på om det finns någon vandringsstig upp som är smart att ta (men ej finns på kartan). Eller om ni helt enkelt skulle vilja rita ut en rutt på kartan som jag bifogar. Varje höjdsteg (brun linje) på kartan är 20 höjdmeters stigning. Om någon som är mer erfaren fjällbestigare än mig skulle kunna ge lite tips på var det ser möjligt ut att ta sig upp vore det jättebussigt!

Jag bifogar en bild på en del av kartan.

Bilagor

• juoksavatnjunni.jpg
    juoksavatnjunni.jpg
    101.9 KB · Visningar: 603
Hej

Vi gick över fjället förbi toppen upp från Isdalen på Norska sidan och mot Pältsastugan hösten 2006, om jag minns året rätt. På dom första grästerasserna efter nerstigningen slog vi läger, eftersom platsen var så otroligt fin.

Platån uppe på fjället har lite mossa och gräs, men annors var det stenigt. Blockterräng över hela dalen vi kom ner längs, men inte alls för brannt. Kommer ihåg att det var blockterräng också upp mot toppen av Juoksavatnjunni. Minns inte att det skulle ha sett svårt ut alls ditåt sett från vår rutt åtminstone.

Bilagor

• Juoksa.jpg
    Juoksa.jpg
    194.6 KB · Visningar: 504

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack så jättemycket! Verkligen matnyttig info som är till stor hjälp.
Jag kommer nog ta följande väg upp isåfall:

Bilagor

• bestigning.jpg
    bestigning.jpg
    102.4 KB · Visningar: 390

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips