Tips om isälvsleden vid Vindelälven

Hej,

Är det någon som har några erfarenheter att vandra efter isälvsleden mellan Vindeln och Åmsele? Hur är det med tält möjligheter och sånt...
Jag tänkte bara vara ute några dar, (Högst 2 dagar i tält) finns det någon lämplig sträckning då?

Tack!

Tjenare,

Vandrade leden för några år sedan... trevlig sträcka med mkt fin natur. Som jag vill minnas finns det många fina platser för tält/vindskydd. Gick även bra att dricka vattnet i nån sjö.

/Per

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Leden är ca 6 mil lång, så det kanske kan bli jobbigt att hinna hela om du hade tänkt dig två vandringsdagar. Å andra sidan vill jag minnas att den var ganska lättgången. Vi gick mellan Hällnäs och Åmsele på två dagar för några år sedan. Fin och spännande natur. Missa inte lerfallen (har jag för mig att de heter, en massa lera som bubblar upp ur marken)

Erik

Sveriges häftigaste åsar?

Jag gick delar av sträckan mellan Hällnäs och Åmsele på en höstvandring för några år sedan. Det var en trevlig led och om jag minns rätt gick det en långsträckt hög ås genom en sjö (Åmträsket?) strax söder om Åmsele. att vandra över den höga, smala åsen rakt mellan två delar av sjön var storslaget och är väl värt ett besök, i alla fall en solig höstdag.

Vi gick som sagt inte hela sträckan (Hällnäs - Åmsele), vi prutade lite på slutet mot Åmsele och jag tror inte att sista biten in där är den mest spektakulära på turen. Men här får naturligtvis mer pålästa forumbesökare rätta mig om jag har fel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips