tips om Gotland tack!

Jag ska äntligen få komma till Gotland... och jag får med kajaken!
Jag har ideer om att sjösätta vid eller kring Lummelundagrottorna och sedan under några dagar paddla upp till norra Fårö.
Men eftersom jag aldrig varit på Gotland förr så har jag ingen aning om hur den aktuella kuststreckan ser ut.
Går det att göra strandhugg var som helst eller kommer branta klippväggar tvinga ut mig i havet tills dess jag når Fårösund?
Funkar det att tälta eller hamnar man på någons strandtomt hur man än vänder sig?

Som ni märker är jag generande okunnig om mitt resmål men jag hoppas någon här kan hjälpa mig att bearbeta detta något.

/mvh David S

Gotland står på sniskan geologiskt sett. Utanför västra sidan är det djupt förutom en smal remsa med grunt och stenigt vatten. Det gör att vågorna kan bli mycket besvärliga om vinden kommer västerifrån. Då finns det inte många bra ställen att gå iland på med kanot . Östra sidan är mer långgrund och det ger vågorna mer tid att tappa energin. Det finns också fler bra ställen att gå iland på och några riktigt fina hamnar.

Kan du ta dig en bit till och lägga i vid Kappelshamn eller Fårösund och sen paddla östra sidan ner mot Hoburgen så har du mer än 150 km bara på den sträckan. Det borde räcka?

Vindarna och algerna får väl avgöra din fortsatta planering men vindsituationen är just nu väldigt snurrig runt Gotland (www.smhi.se).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips