• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tips!!! för lång intervall löpning!

Smart!

olivia_hielm; sa:
Hallå alla ladies (0ch grabbs)!

Började löpträna nyligen och tyckte långa intervaller var det värsta som fanns. Dessutom är jag lite långsammare än pojkvännen men löste detta med cykel-löpintervall.
Gå ut i par och ta en sträcka på ca 10km. Den ena cyklar bredvid den andra som löper, byte sker efter lämpligtvis en km (för nybörjare)!
Resultatet är att man orkar mer, har någon med sig som "hejjar" på dig och vise versa. Du orkar mer, håller dig varm "under vilan" på cykel, behöver inte vara jämnstark med partnern och har kul!

Någon som har utbyten av tips?

Alex

Tack för tipset, det är ju jättesmart! :)
Är också lite långsammare än pojkvännen och det är så trist att alltid känna sig som en bromskloss.
 
Tack från mig med!!

Jag provade cykla-springa med en kompis i måndags och det funkade jättebra. Vi turades om i 5 min - intervaller. Perfekt att få springa i mitt eget tempo och samtidigt ha sällskap!

/Karin
 
vilket bra tips!! jag har länge försökt få med pojken min ut som sällskap, men om han skulle springa med mig så hade han fått gå.. =) och det är ju inte särskilt roligt att behöva känna sig så dålig!! därför var det ett mycket bra tips, tack! =)
 
Löpträning

Det med cyckel var en intressant idé!
Jag har just börjat löpträna med pulsklocka. Det har gett mig som är nybörjare roligare träning pga att jag ser hur mycket jag har i puls vid olika pass, kuriosa kanske men funkar bra på mig.
Jag undrar om det ger mer att springa hela tiden tex 7km eller att gå springa gå springa samma sträcka, vad ger mest i konditionsträning? eller blir man snabbare om man intervallar samma sträcka?
Jag är nybörjare och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp mina träningspass?
Har någon av Er tips?
 
Det med cyckel var en intressant idé!
Jag har just börjat löpträna med pulsklocka. Det har gett mig som är nybörjare roligare träning pga att jag ser hur mycket jag har i puls vid olika pass, kuriosa kanske men funkar bra på mig.
Jag undrar om det ger mer att springa hela tiden tex 7km eller att gå springa gå springa samma sträcka, vad ger mest i konditionsträning? eller blir man snabbare om man intervallar samma sträcka?
Jag är nybörjare och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp mina träningspass?
Har någon av Er tips?

Plusklocka verkar roligt. Det är intressant vad man kan göra det roligare med lite "leksaker" (som t ex min cykeldator).

På din fråga om konditionsträning så har de olika typerna av träning olika fördelar. Av att springa 7 km får du kondition och av att intervallträna samma sträcka så höjer du din mjölksyratröskel. Med höjd sådan tröskel så orkar du springa snabbare eftersom du inte får mjölksyra i dina muskler vid en högre ansträngningsnivån. Så en blandning mellan de båda är bra för att bli bättre. Sedan går det även att göra olika typer av fartlekar och att variera längd och fart på sträckorna för att bli bättre. Det är också bra att springa lite olika rundor så att man inte bara blir bra på bara en specifik sträcka. Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.