Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan)

Har ett par Meindl Island som efter 10 år och många turer blivit lite skruttiga på den tunna gummikanten som går på lädret närmast sulan (inringade området på bilden, bilden är från en butik och inte mina kängor). Gummit är liksom sprucket och frasigt runt hela. Ingen skomakare jag hittills pratat med vill ta sig an detta. Jag bor i Stockholm. Någon som haft liknande problem och hittat en lösning? Tips på skomakare?

Ha en fin dag!
 

Bilagor

  • Screenshot_20240222_163017_Chrome.jpg
    Screenshot_20240222_163017_Chrome.jpg
    403.3 KB · Visningar: 106
Om dina kängor är så gamla som 10 år hade jag nog låtit bli att reparera gummikanten utan satsat på ett sulbyte på fabrik om kängorna i övrigt är i bra skick och sitter bra på dina fötter. På mina första Island började sulorna släppa efter 11-12 år, och då de var i bra skick i övrigt hade jag satsat på ett sulbyte om de inte var i minsta laget. Blev istället att jag köpte ett par nya som var 1/2 nummer större.
Det är den stötdämpande mellansulan i Polyuretan (ljusare grå) som åldras och så småningom faller sönder. När de byter sulorna på fabrik fixar de även gummilisten, nya innersulor och snören. Vid kontakt med Meindls generalagent säger de att de inte garanterar sulorna på nya kängor längre än 7 år.

Vi fick planera om en Sarekvandring då sulorna på min dotters (då Haglöfskängor) började släppa, även de var ca 10 år gamla. Med ett riktigt sulbyte vet man att kängorna håller ett antal år till vilket är tryggt när man är ute och inte chansar.
 
Senast ändrad:
Hmm intressant. Går emot att laga något som inte är trasigt men ser man sulorna som en tickande bomb som väntar på att sabotera sommarens kommande vandringar så är det ju inte så dumt att få dem bytta. Tack för att du delade med dig!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips