tips ang vandringsstegjärn och yxa

Re: stegjärnen

tango; sa:
Jag förstår inte riktigt hur segjärn kan göra ont på tårna.

Om man traskar omkring med stegjärn får man för det mest ont i fötterna. Det beror på att foten tar i tvärt o stumt vid varje steg, istället för mjukt, dämpande o fjädrande, har sett folk i alperna med mkt ömma fötter som de fått p g a att de tyckt att de ser sexiga ut med stegjärn o använt dem där det inte finns minsta behov av dem, t ex för att korsa praktiskt taget platta glaciärer.

I ngn mening är stegjärn klätterredskap. Annorlunda uttryckt, behöver man dem för att glida iväg, så bör man om man inte hör till den elit som soloklättrar, även vara inrepad o säkrad, inte minst därför att den som inte är van vid stegjärn tenderar att tippa på näsan innan man lärt sig hur de påverkar stegen.

Per

Dumt att sparka sig i benet...

ipg289h; sa:
Annorlunda uttryckt, behöver man dem för att glida iväg, så bör man om man inte hör till den elit som soloklättrar, även vara inrepad o säkrad, inte minst därför att den som inte är van vid stegjärn tenderar att tippa på näsan innan man lärt sig hur de påverkar stegen.

Per

Med stegjärn känns det som om jag måste gå som Clintan (i hans tidiga filmer) för att inte riva sönder byxor och annat. Man vill inte heller råka sparka sig själv i benet vid fall med stegjärn...

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Re: Re: stegjärnen

ipg289h; sa:
...behöver man dem för att glida iväg,...

Jag använder bara stegjärn för att inte glida iväg :)

Jag brukar inte få ont i fötterna av stegjärnen. Har iofs aldrig använt rem-stegjärn, verkar bli kallt om man ha mjuka skor?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips