Test av GPS i Dagens Nyheter 2003-03-05

Någon annan en jag som ansåg att testet av Garmin GPS 76 och Magellan Meridian innehöll mycket faktafel?

"Numera har systemet en GARANTERAD noggrannhet på 15 meter 68% av tiden, men oftast är den mellan 5 och 10 meter"
- Man är ju inte garanterad att den ska fungera överhuvutaget. och hur har dom gjort när dom testat noggranheten? kollat på EPE?

"Ute på havet tar det bara 10 sekunder att hitta sin position"
-En sådan gps som låser sat. på 10 sekunder skulle jag vilja se.

"Knapparna ligger något tätt på Garmin GPS 76"
- har dom hört talas om enhandsfattning?

//Sebastian

Var det inte värre än så?

sekholm; sa:
Någon annan en jag som ansåg att testet av Garmin GPS 76 och Magellan Meridian innehöll mycket faktafel?

"Numera har systemet en GARANTERAD noggrannhet på 15 meter 68% av tiden, men oftast är den mellan 5 och 10 meter"
- Man är ju inte garanterad att den ska fungera överhuvutaget. och hur har dom gjort när dom testat noggranheten? kollat på EPE?

De andra 32% av tiden borde väl täcka in det? För övrigt finns det en specifikation för systemet om detta, och jag vill dessutom minnas att det står 5 till 13 meter 95% av tiden.

"Ute på havet tar det bara 10 sekunder att hitta sin position"
-En sådan gps som låser sat. på 10 sekunder skulle jag vilja se.

Låt den hitta sin position ordentligt, i några minuter. Stäng sedan av den och sätt omedelbart på den igen, så ska du få se.

"Knapparna ligger något tätt på Garmin GPS 76"
- har dom hört talas om enhandsfattning?
Olika människor har olika stora fingrar.

Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
SporTrak

Jag har nyligen skaffat mig en Magellan SportrakPro. Den låser så gott som alltid på under 10 sec utomhus. Jag får dessutom mottaging innomhus (trähus).
Om jag stänger av och sätter på på samma ställe är den ännu snabbare!

Så kan det va!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips