Telemarksturer i Grövelsjön?

Undersöker möjligheterna att lära min 9:åriga son lite telemark, och nu kommer jag till frågan VAR. Han vill inte stanna i pisterna, utan vill göra några enklare toppturer. Storulvån känner jag bäst bland STFs fjällstationerna, och där finns det ju ett antal lämpliga toppar inom några km av fjällstationen. Dock ligger Grövelsjön närmare Göteborg; STF säger att den passar för telemarksåkare, och en lift i närheten för övningarna i början är ju inte fel.

Har dock svårt att hitta någon information på nätet om telemarksturer vid Grövelsjön. STF kör inga telemarkskurser där, t.ex., vilket kanske säger något. Telemarkslektionerna i skidskolan visar sig bestå av bara en timme i veckan. Alltså börjar jag tveka om det finns så mycket att göra där, egentligen.

Är det någon som har åkt telemark där och kan berätta lite om det? Vi är ute efter förhållandevis enkla turer, som inte kräver jättelånga anmarscher, men vi vill ju komma upp på några toppar.
 
Elgåhogna

Jag kan vamt rekomendera Elgåhogna på norska sidan. Fick tipset av en tjej på STF-Grövelsjön i fjol och det är en mycket fin tur. Vi hann aldrig upp på toppen men fick en utmärkt resa ner från toppen som ligger väster om stortoppen.

Det är någon halvtimmes transport i skogen innan man kan ta höjd upp på fjället och lutningen är ganska lagom för en nybörjare.

Kommer inte riktigt ihåg vägbeskrivningen men det kan nog STF hjälpa till med. Vi ställde iallafall bilen på en parkeringsficka som låg precis vid en vägbom. Vägen var inte plogad men den var utmärkt att följa en bit in skogen innan den svängde av åt fel håll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jagu Snöläge i Grövelsjön !!! Telemark 0
Jagu Grövelsjön-Nybörjare Telemark 4
ansun Toppturer i trakterna av Grövelsjön Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.