Tarfala

Hej!
Vi hade tänkt ta oss till Tarfala i slutet av Juli och sen ta passet över till Guobirvaggi och sen vidare till Sälka och Kungsleden. Ev söderut. Nu undrar jag hur brant och luftigt det passet är, vi är bägge i 60-årsåldern och jag har höjdskräck. Känner en viss tvekan då jag läst att nedstigningen i Goubirvaggi är brant med stora block som rör sig.
MVH
Elisabet
 
Har bara gått där en gång, och kom visserligen från andra hållet...men upplevde inte passet som luftigt överhuvudtaget, nedgången mot sjön 1193 bör då fortfarande vara snötäckt vilket är bra och sparar på benen i nedförsbacken.
Dalen i sig kan jag inte uttala mig om då vi kom från Kaskasavagge/Unna/Nallo.
 
Hej!
... ta passet över till Guobirvaggi ...
Elisabet

I juli är det kanske snö i passet och sluttningen ned mot Goubirvaggi, men om det bär att gå på är väl inte självklart, om snösmältningen är i full gång kan det nog vara lite besvärligt. Däremot är inte så farligt luftigt. På väg upp i passet ska ni passera från moränryggen över ett ganska brant parti upp mot svarta sjön, som väl borde hinna bli snöfritt, men det kan nog kännas luftigt däremot.
 
Har gått över passet från båda hållen, även om det var något år sedan nu och båda gångerna i ganska dålig sikt. Jag tyckte inte att det var särskilt luftigt eller utsatt. Lutningen ner i Goubirvaggi är ganska brant, men inte att ohanterligt eller obehagligt på något sätt, i och för sig utifrån att jag har en hälsosam respekt för höjder men inte höjdrädsla i den meningen.
 
Minns inte att denna passage är knepig men det är blockterräng. På vintern upplever jag att det är rätt flack lutning.

På sommaren var det många år sedan jag gick där men det är snarast lite brantare upp från Tarfalasjön mot Svarta sjön / Gaskkasjávri än ned mot Kuopervagge / Goubirvággi.

Skulle säga att det i vettigt väder är tungt med det passet p g a höjdskillnaden och eventuellt tung ryggsäck men inte utsatt även om man skulle ha höjdskräck.

Thure
 
Jag skulle rekommendera att göra den turen en annan sommar! Extremt mycket vinter i år de har även gått ut i tidningar att dom inte rekommenderar ovana fjällvandrare att vandra i sommar/höst.

Skickat från Xperia Z2
 
Desireman , du tror alltså inte det går att vandra i sommar just i Tarfala? Vet att det är mycket snö och snösmältningen är försenad i år. Har vandrat lite grann , men är inte jättevan. gick Abisko-Nikka men över Vistas- Nallo- Unna Räitastugan- Sälka förra året.
 
Jag skulle närma min svarta passet (tarfala-koupervagge) med respekt i år.
Jag tror inte man ska skriva av alla planer, men vara beredd på att vända.
Det är et kargt pass, relativt hög pasströskel, och namnet säger väl en del också.

Jag gick där med en grupp TVM-are för länge sen, men det var en varm och fin sommar, och gick hur bra som helst.
 
Tusen tack för alla svar! Känns som plan B och C kanske är nödvändig i år! Får ha koll på snöläget!;)
 
Framgår av andra trådar att situationen snabbt förbättras avseende snöläget. Uppe i passet var det rätt lite snö i april/maj i år det är ett riktigt vindhål. Efterlyd färska snörapporter strax innan ni åker upp på forumet. Mkt hinner ändras under juli månad.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
yakman Tarfala Fjällvandring 0
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
haiwa svartasjön tarfala Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
millimeter Kring Tarfala Fjällvandring 17
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
charlie mike Tarfala-Kuopervagge-Drakryggen-Kebnekaise topp Fjällvandring 6
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
sarawak Tarfala - Guobirvaggi - Singistugorna Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.