Takt eller otakt

Jag är nybörjare på att paddla tvåmanskajak och har förundrats över en sak.

När vi paddlar i takt, dvs samma frekvens och samma sida samtidigt, vickar kajaken (en Trapper K2 Marine) väldigt lite i sidled. När vi istället paddlar i "mottakt", dvs samma frekvens men när främre paddeln går i på höger sida så går bakre i på vänster sida, osv. så vickar kajaken betydligt mer. Tilläggas kan att de två paddlande är ungefär lika stora och tunga.

Jag tycker att detta är ologiskt - det borde vara så att vid "mottakt" så balanserar de två personernas rörelser ut varandra, medan vid "takt" så förstärker de varandra.

Har någon en förklaring till detta ?

Har någon upplevt samma sak ?

Några knep för optimal K2-paddling ?

TACK !

Takten!!!

För att uppnå optimal K2-paddling så skall båda
kanotisterna hålla samma takt samt sätta i paddlarna
på samma sida.Då fås den bästa kraftinatsen och minsta risk för att slå ihop paddlarna.Upplevelsen att man
hjälps åt blir också större eftersom båda två tar i samtidigt på samma sida.Kolla gärna in tävlingskanotisterna som eftersträvar det optimala
K2-loppet./Jampa

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.