Takt eller otakt

Jag är nybörjare på att paddla tvåmanskajak och har förundrats över en sak.

När vi paddlar i takt, dvs samma frekvens och samma sida samtidigt, vickar kajaken (en Trapper K2 Marine) väldigt lite i sidled. När vi istället paddlar i "mottakt", dvs samma frekvens men när främre paddeln går i på höger sida så går bakre i på vänster sida, osv. så vickar kajaken betydligt mer. Tilläggas kan att de två paddlande är ungefär lika stora och tunga.

Jag tycker att detta är ologiskt - det borde vara så att vid "mottakt" så balanserar de två personernas rörelser ut varandra, medan vid "takt" så förstärker de varandra.

Har någon en förklaring till detta ?

Har någon upplevt samma sak ?

Några knep för optimal K2-paddling ?

TACK !

Takten!!!

För att uppnå optimal K2-paddling så skall båda
kanotisterna hålla samma takt samt sätta i paddlarna
på samma sida.Då fås den bästa kraftinatsen och minsta risk för att slå ihop paddlarna.Upplevelsen att man
hjälps åt blir också större eftersom båda två tar i samtidigt på samma sida.Kolla gärna in tävlingskanotisterna som eftersträvar det optimala
K2-loppet./Jampa

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I vår tandem finns det en lång lastbrunn i mitten så det finns ingen risk för att vi skall kollidera med paddlarna.

Jag är väl medveten om att tävlingskillarna paddlar i takt och det funkar bäst även för oss i vår K2'a precis som jag skrev - men jag förstår inte VARFÖR !

Min (ev bristande) logik säger mig att "mottakt" borde vara bättre - varför är det inte så ?

Guest

Gäst
det svänger

Kan det inte vara så att kanot egetligen aldrig går rakt fram. När man sätter ner paddeln så ger man kanoten en större kraft framåt och en svagare sidkraft. Detta resulterar i mkt liten sväng. knappast synlig för blotta ögat.

om detta sker på båda sidorna samtidigt så tar ju dessa krafter ut varandra och ovanstående kurvkraft dämpas istället.

fd tävlingspaddlare och numera endast långfärdspaddlare.

Balans

Det är väl samma sak som när du paddlar själv, inte gungar kajaken så mycket...

Du håller ju imot med paddeln i vattnet, skulle du paddla med ett kvastskaft utan paddelblad så skulle du ju skära igenom och då gunga ordentligt!

Men om du paddlar tvärs måste du synka rörelserna exakt, lika tunga, lika mycke lutning över kajaken, paddla med exakt lika mycke kraft osv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips