Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan

Skall äntligen försöka ta oss till Vindelfjällen. Om man nu klarar att synka tåg-buss-flyg-helikopter mm på ett sätt som ger utrymmer för några vandringsdagar.
Turen blir sannolikt månadsskiftet aug-sep med start i Ammarnäs och avslutning i Hemavan. Grovt följes Kungsleden. Övernattning i tält föredrages.
Är det gott om potentiella tältplatser hela sträckan eller finns det några bottennapp i detta avseendet? Någon som vet och kan förtälja?
Andra synpunkter eller erfarenheter?

Tältplatser!

Hej!
Jag gick sträckan Ammarnäs-Hemavan i augusti förra året. Av vad jag kunde se så var det inga problem att hitta tältplats längs med leden.
I U-dalen var det rätt stenigt men man kunde hitta en och annan tältplats. De vandrare som jag såg tälta tältade direkt före och efter U-dalen. En eventuell övernattning mellan Viterskalsstugan och Syterstugan är inga problem.
Jag gick inte den vanliga vägen då jag kom från Ammarnäs utan gick via Tjulträsk och Rödingviken.
Däremot så antar jag att om man håller sig till leden mot Aigertstugan så är det inga större problem med tältplatser.

MVH Holger
[Ändrat av HALS 2005-06-22 kl 19:53]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips