Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan

Skall äntligen försöka ta oss till Vindelfjällen. Om man nu klarar att synka tåg-buss-flyg-helikopter mm på ett sätt som ger utrymmer för några vandringsdagar.
Turen blir sannolikt månadsskiftet aug-sep med start i Ammarnäs och avslutning i Hemavan. Grovt följes Kungsleden. Övernattning i tält föredrages.
Är det gott om potentiella tältplatser hela sträckan eller finns det några bottennapp i detta avseendet? Någon som vet och kan förtälja?
Andra synpunkter eller erfarenheter?

Tältplatser!

Hej!
Jag gick sträckan Ammarnäs-Hemavan i augusti förra året. Av vad jag kunde se så var det inga problem att hitta tältplats längs med leden.
I U-dalen var det rätt stenigt men man kunde hitta en och annan tältplats. De vandrare som jag såg tälta tältade direkt före och efter U-dalen. En eventuell övernattning mellan Viterskalsstugan och Syterstugan är inga problem.
Jag gick inte den vanliga vägen då jag kom från Ammarnäs utan gick via Tjulträsk och Rödingviken.
Däremot så antar jag att om man håller sig till leden mot Aigertstugan så är det inga större problem med tältplatser.

MVH Holger
[Ändrat av HALS 2005-06-22 kl 19:53]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips