Tältplatser/vindskydd runt Linköping 1-2 nätter

Hej!
Finns det någon som har bra tips på bra/fina tältplatser/vindskydd runt Linköping för ett veckoslut. Ca 1-2 nätter. Östgötaleden känner jag givetvis till. Men där kanske man kan få något mer specifikt tips på favoritställen. :)
/Kenneth
 
Ett bra ställe ska ha tillgång till vatten, till matlagning, helst också till hygien. Det finns märkliga vindskydd i Linköping, t ex på garnisonsområdet, med vindskydd, men fjärran från allt vad vatten heter.

Mina irrfärder på Östgötaleden har mest gett övernattningar i andra kommuner
(Kinda, Boxholm) men ett verkligt fint ställe är Svensbo, en bit söder om Haraldsbo. Om inte någon hyr torpet den natten bör det stå en fritt fram att tälta där (vilket jag har gjort); annars bör det gå att övernatta i ett lider. Några hundra meter norr om torpet, på vägens västra sida, finns en fin källa.


En bit söder om Sätravallen, utmed Östgötaleden, finns också ett vindskydd på en nära en insjö; jag tror den heter Stora Mörken. Vattnet bör gå att rena med keramiskt filter eller Micropurtabletter.

Det som står om Sätravallen på ledens webbsidor torde vara föråldrat.
 
Tack för tips. Trevligt att se att det rör sig i skogarna runt Linköping åxå. :) Trevligt med lite bilder åxå. Alltid lika kul att se. Hoppas det kommer mer tips och ideer så kanske det kan bli en tråd med trevliga platser runtomkting Lkpg. 😃
/Kenneth
 
Nerbrunnet

Hej. Var vid den nämnda vindskyddet i dag och fanns inget annat än förkolnade rester kvar, tyvär. Fin plats annars.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lischke Vindskydd nära Norrköping. Östergötland 8
biber Vandrarpolare runt Linköping Östergötland 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.