Tältplatser längs våra leder

Det är faktiskt så jag också alltid har gjort. Poängen med att vandra och tälta är ju att man ska planera så lite som möjligt för att få maximal avkoppling.
Det kan förstås tänkas att ett visst mått av (flexibel) planering är mest avkopplande. Man kan faktiskt köra fast rejält.

2005 gick jag i Pyreneerna från Villefranche till Lescun, 31 dagars vandring, och ingen vilodag, vilket jag aldrig hade klarat utan planering och därtill tidigare erfarenhet av området. Det var min fjärde tur i Pyreneerna. De fyra följande fyllde jag ut de luckor jag lämnat. Sista turen var kring min 70-årsdag i augusti 2014.
 
Man ska ha klart för sig att många inte är medvetna om de krav man ska ställa på en lägerplats. För ett tag sen skulle jag till Fiskarp i Boxholm, nära läget för färjan till Torpån i sjön Sommen. Det går cykelvänig väg dit, men jag missade först raststället, därför att det låg i skogen ett litet stycke från cykelvägen. Jag frågade en dam och hon började genast yra om en annan rastplats flera km österut, på andra sidan om vägen till Boxholm. Den ginge väl lika bra. Det är en mycket stenig plats där det är omöjligt att ställa ett tält och som det torde vara mycket svårt att ens leda en cykel till. Jag var då kanske 100-200 meter från mitt mål.

Tidigare i somras testade jag om jag kunde ta mig till en fin rastplats vid skogssjön Skiren i Vreta kloster, men gav upp (utan cykel hade det gått fint). Så det blev en natt på en campingplats vid Roxen.
 
Det är faktiskt så jag också alltid har gjort. Poängen med att vandra och tälta är ju att man ska planera så lite som möjligt för att få maximal avkoppling.
Alltid kul när folk utgår ifrån att deras eget sätt är så som "man" ska göra för att uppnå de mål som så klart alla har.

Tycker det är märkligt att ens utgå ifrån att alla är ute efter maximal avkoppling. Men även om et vore så, så är vi väldigt olika i vad vi finner avkopplande. Beror nog både på personlighet och på vad man gör i vardagen. Med mitt förra jobb var spontana beslut inte direkt vad jag sökte på min semester. I år blev det en riktigt oplanerad spontan-tur. Det var kul på sitt sätt men att lämna besluten till sista sekund är inte riktigt min form av avkoppling, det är mer min form av äventyr.

Men ja, det är säkert maximalt avkopplande för dig och många med dig så säger inte emot, ville bara nyansera lite.
 
Hej

Finns det nån app eller sida man kan se tältplatser längs leder som Bohusleden och Pilgrimsleden Göta Älv? Skulle underlätta planeringen bättre.

Hittar inget när jag filtrerar tältplats på varken westswedentrails eller mina appar.
Känner inte till någon sådan app. Men det finns ju rätt många bloggar och beskrivningar av Bohusleden där du kan få ledtrådar. Finns även Bohusledens Vänner på facebook, inte så aktiv men går att få en del (färska) tips. Oftast finns bra eller helt okej tältplatser vid vindskydden och de är ju med på kartorna. Där tror jag westswedentrails är mest uppdaterad även om deras info lämnar en hel del att önska tycker jag.

Själv föredrar jag att lämna leden lite och slå upp tältet utom synhåll, men i praktiken blir det inte alltid så om jag ska gå långt längst en led.

Vilka etapper gäller det?
 
Det kanske kan va något. Scouta kartan runt omkring målet på delsträckan för varje dag.
ja, så brukar jag göra, så får man ett hum om vad man har att vänta sig. Vid vandring tycker jag det är lättast att hitta sovplats. Något svårare med kajak och sen svårast med cykel eller bil eftersom man åker på vägar som ofta har bebyggelse kring sig där iaf inte jag vill synas med mitt tält eller bil.
 
Yes, alla vill ju campa ensam vid en sandstrand vid en sjö... Åker man bil finns park4night, men ute i naturen finns inget liknande, utom kanske vindskyddskartan. Eller ev enstaka tips på bloggar, annars får man leta själv. I skogen kan man ju ta en hammock istället, då är man inte beroende av att hitta en platt fläck.
 
Yes, alla vill ju campa ensam vid en sandstrand vid en sjö... Åker man bil finns park4night, men ute i naturen finns inget liknande, utom kanske vindskyddskartan. Eller ev enstaka tips på bloggar, annars får man leta själv. I skogen kan man ju ta en hammock istället, då är man inte beroende av att hitta en platt fläck.
Alltså, jag förundras över hur lätt det är för andra att hitta lätt åtkomligt vatten. och hur svårt det är att få information på webben.

Jag har haft tankar på 1-2 nätter på Omberg (drar mig dock för svårigheterna att ens komma dit). Jag vet fortfarande ETT ställe med lätt åtkomligt vatten, Älvarums udde. Någon har tipsat på Utsidan om Stocklycke hamn. där man i värsta fall ska hänga framstupa från nedre steget på en trappa för att komma åt vattnet. Så jag frågade på ett forum på Facebook. Jag fick också tips om att man passerade ett hotell på vägen, där kunde man säkert ta vatten, eller kanske fråga vid bostäder man passerade (där det ju alltid är någon hemma). Men INGET om lägerplatser med lätt tillgång till vatten.
 
Känner inte till någon sådan app. Men det finns ju rätt många bloggar och beskrivningar av Bohusleden där du kan få ledtrådar. Finns även Bohusledens Vänner på facebook, inte så aktiv men går att få en del (färska) tips. Oftast finns bra eller helt okej tältplatser vid vindskydden och de är ju med på kartorna. Där tror jag westswedentrails är mest uppdaterad även om deras info lämnar en hel del att önska tycker jag.

Själv föredrar jag att lämna leden lite och slå upp tältet utom synhåll, men i praktiken blir det inte alltid så om jag ska gå långt längst en led.

Vilka etapper gäller det?
Allihopa. Planerar gå båda hela lederna.

Just vindskydd har vi löst här i tråden redan men originalfrågan är tältplatser då vindskydden ofta kan vara smockfulla. Jag ligger hellre helt ostörd i skogen nånstans.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Askel Bilder från tältplatser i Store Mosse nation nationalpark? Vandringsleder 12
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
FlyerSword Tältplatser Roslagsleden Etapp 2-5 Vandringsleder 0
sebkar Vättlefjällsleden - Vatten och tältplatser? Vandringsleder 2
Christinar Tältplatser på Vättlefjäll Vandringsleder 0
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
welinder76 Boende längs Roslagsleden Vandringsleder 0
sanoj89 Vatten längs högakustenleden? Vandringsleder 3
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
Zachie Tips längs Bruksleden och i Malingsbo Vandringsleder 11
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
baffinguarapo Vandring längs havet? Vandringsleder 6
Still Alive Övernattningsmöjligheter längs med Upplandsleden? Vandringsleder 1
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
såg vandra längs råneälv Vandringsleder 4
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
Farbror Vandring längs Öre älv Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.